Skip to main content

مسئله «استقلال» به معنای

مسئله «استقلال» به معنای
آ. ائلیار

مسئله «استقلال» به معنای «جدایی» در جامعه سیاسی ایران مطرح است. این مسئله را نمی توان ندیده گرفت، و به آن نپرداخت.صاحبان این فکر و راه حل پا به دیالوگ گذاشته اند و سخن خود را مطرح میکنند. ضروریست که پاسخ «اقناعی» دریافت کنند.نمیشود گفت «این حرف را نزنید». تنها پاسخی که من یافته ام « داشتن استقلال طبق قانون» در نظام غیر متمرکز از جمله فدرالیسم است.همه واحدها در فدرالیسم استقلال در انجام وظایف قانونی خود دارند. نمونه اش آلمان و یا جاهای دیگر در اروپاست.براین اساس نیز نوشته ام :« من استقلال را در فدرالیسم می جویم». اینجا استقلال با جدایی تفاوت اساسی می یابد. و جدایی خواه میتواند «استقلال انجام امور محلی» را در سیستم کشور بجوید و به دنبال جدایی نباشد. در چنگ ایده ی ناسیونالیسم جدایی خواه گیر نکند.مردمان ایران دچار پراکندگی و نزاع های داخلی نشوند. اگر کسی راه حل بهتری دارد لطفاً ارائه بدهد.

من هیچ تعصبی در اندیشه خود ندارم و راه بهتر و انسانی و مشکل گشا را می پذیرم. دیالوگ برای همین است که راه حلهای بهتری پیداکنیم و خود را اصلاح و تکمیل نماییم. در فلسفه من «تنها جمعی می توانیم راه حلهای نسبی درست را پیدا کنیم و با آزمایش اصلاح و تکمیل کنیم. هیچ دگم و آیه و نسخه ای از سوی هیچ کسی وجود ندارد و نمی تواند هم وجود داشته باشد. چون همه چیز روان است. ایستی در کارنیست و گردابی نیز. رود خانه ای هست.همیشه روان. و در یک رودخانه تنها یک بارمیتوان شنا کرد. »
اکنون این گروه کرد حین درگیری« دو نفر» را کشته و یکی هم «سرباز وظیفه » بوده. خودش هم دردرگیریهای مختلف دهها کشته داده. چشمان خانواده ها در هر دو سو گریان است و کودکان و مادران داغدار. و همسران. اکثراً هم جوانند. گلهای زندگی و سازندگان جامعه. دریغا که نابود شدند. با هیچ و پوچ. گروهی ست جدایی خواه . استقلال را در جدایی میخواهد. راه حل مشکل چیست؟ به من نپرید، به مشکلات پاسخ اقناعی بدهید. احساس وظیفه کنید در برابر زندگیها. و کودکان و همسران. راه حل چیست؟ من پاسخ خود را داده ام. بدنبال پاسخ و راه حل بهتر باشید. 5 حزب و گروه کردی از جمله کومله و حزب دموکرات کردستان ایران بر اساس مصاحبه ی کادر این گروه، نشستی برگزار کرده اند . معلوم نیست با حرکت نظامی گروه موافق بوده اند یا نه. «حرکت نظامی» در این اوضاع و احوال را آیا درست می دانستند یا نه؟ و «خط اختلاف آفرینی» آنرا تأیید میکردند یا نه؟ بهر صورت « کل حرکت این گروه و مانندهای آن غلط است» و دلایل آنرا هم در مقاله نوشته ام. اگر میتوانند از خود دفاع کنند.