Skip to main content

«یار ممد» ، در شعر اشاره است

«یار ممد» ، در شعر اشاره است
آ. ائلیار

«یار ممد» ، در شعر،احتمالاً اشاره است به «سردار یارمحمدخان زردلانی معروف به یارمحمدخان کرمانشاهی از فعالان مشروطه ، که در طی سال‌های ۱۲۸۷ تا ۱۲۸۹خورشیدی در نبردهای سختی وازجمله در محاصره تبریز به یاری ستارخان و باقرخان شتافت.
وی بعداً به‌وسیله عبدالحسین میرزا فرمانفرما حاکم کرمانشاه و عامل حکومت مرکزی در ۱۳ مهر ۱۲۹۱ ه. ش و در بازار مسقف کلوچه پز خانهٔ کرمانشاه به قتل رسید. تصویرش در کتابهای تاریخ مشروطه هست». سراینده از قهرمان آزادیخواه زادگاهش- کرمانشاه- یاد میکند. و چه زیبا. «سایه ای ریخته کنار سرم، با تفنگی که باز رو دوشه*یارمَمَد! چه زود مردی تو! دخترت مرگهاشو می پوشه»! یا «جای این بغض های معمولی، جسدی روی تخت خوابم شد *زندگی، این زنِ جزامی پیر، شکل تابوتِ توی قابم شد». شعرهای چراغپور -سراینده ی جوان- اوضاع و احوال روزگار «پیر و فرسوده»ی ما را چون« تابوتی هزارساله» به خوانش می نشیند.

از عشقهای فردی به شیفتگیهای جمعی گذرگاه است. چون شب زمانه را خالی از حقیقت می بیند سر بر ره افسانه میزند. افسانه ایکه تلخ ترین حقیقت وجود ماست. در تابوتی به بزرگی یک سرزمین . آویخته از دار و درفش گزمگان روزگار. که سایه ی شور و شوق و لبخند و جوانی را حتی از سنگفرش کوچه ها و خانه ها نیز می شویند.با خون! و آنچه میماند تنها صحنه های شکنجه و مرگ است که با قهقه های چندش آور خنرپنزیها در هوای خفقان آور گورستان درهم میامیزند. و انسان میماند مثل بچه آهویی تنها، خیره به چشمهای دیو آدمخوار!این هم آذربایجانی مصرعهای ذکر شده: Yaşayış,bu qoca xoralı qadın,-oldu qabdakı bir tabuta bənzər*
Yar"məməd! Nə tez öldün sən!Qızın öz ölümlərin geyir...برای سراینده موفقیت های بیشتر آرزو میکنم.