Skip to main content

تهرانی گرامی ، 1-«حرکت حق

تهرانی گرامی ، 1-«حرکت حق
آ. ائلیار

تهرانی گرامی ، 1-«حرکت حق طلبانه ی آذربایجان» مسالمت آمیز بوده و هست. این درست است. کسی ندیده ام که کلیت آن را رد کند. اما این به معنای آن نیست که ما در داخل این «جنبش» ترکیست-پان ترکیست-ناسیونالیست- فاشیست و غیره نداریم. نخیر داریم. در جنبش همه هستند. حتی چپها و کمونیستها. ولی در کل حرکت مدنی و مسالمت آمیز است و نقطه ی قوت ماست. اما دلیل آن نیست که نکات ضعف را نبینیم. با تک تک این بینشها ضرورت دارد برخورد نقدگرانه انجام گیرد .2- نقد بینش یک فرد یا جریان به معنای زیر سئوال بردن کل حرکت برابری حقوق خواهی در آذربایجان نیست. نقد بینش های «استبدادی،نژادپرستانه» در حرکت ، در خدمت پیروزی آن است. و عدم نقد در خدمت شکست آن.3- جنبش کرد در سوریه -عراق-ایران هر یک «خصوصیات مخصوص بخود» دارند و نباید آنها را «یک کاسه» دید. و همه را محکوم کرد و در کنار فاشیسم دینی داعش ایستاد. این دید فاجعه است.

4-جنبش خلق کرد در سوریه بعد از خلاء نسبی قدرت اسد در سوریه توانست سه شهر را توسط «شوراهای مردمی» بدست گیرد و با کمک همه ملیتهای داخل شهری توسط زنان و مردان اداره کند و از « هویت و خودگردانی» دفاع نماید. اکنون در محاصره ی «جلادان» داعش افتاده. اینجا انسانیت حکم میکند در کنار مردم شهر کوبانی قرار گرفت و از «حق حیات» آنها دفاع نمود. 5- این مسئله ربطی به کارهای دیگر که برخی «گروه های کرد» در ایران انجام میدهند ندارد. خطای برادر را به پای برادر دیگر نمی نویسند. هر چیز جای خود دارد و ارزیابی خود. 6- دفاع کوبانی در برابر داعش از حق حیات خود قهرمانه است و جهان هم آنرا میداند.7-
در ایران حقوق ملیتها بدون همبستگی آنها بدست نمی آید. کردها در مبارزه ی کسب حقوق متحد استراتژیک ما هستند. با تمام مشکلاتی که خلقها بین خود دارند. و این طبیعی ست.