Skip to main content

بنیان نقد بیدینان این است:

بنیان نقد بیدینان این است:
Anonymous

بنیان نقد بیدینان این است: این کشور، این جامعه دین را فراز میآورد؛ که جهان آگاهیی واژگونه است. دین نظریهی همهشمول این جهان، چکیدهی دائرهالمعارفیی آن، منطق مردمیی آن، افتخار معنویتگرایانه ی آن، شورمندیی آن، نسخه ی اخلاقی ی آن، مکمل رسمیت بخش آن، بنیان کهکشانِ تسلا و توجیه آن است. تحقق خیالیی انسان است؛ هنگام که انسان به واقعیت راستین نرسیده است. ستیز با دین ستیز با جهانی است که دین عطر معنویی آن است.
فلاکت دین هم فلاکت واقعی را بیان میکند هم در مقابل آن میایستد. دین آفریدهی آه انسان ستمدیده، قلبِ جهان بیقلب، روح زمانه ی بیروح است. دین افیون تودهها است.
الغای دین، که توهم نیکبختی میسازد، یعنی تمنای نیکبختیی راستین انسان؛ تمنای رهایی از وضعیتی که نیازمند توهم است. نقد دین جنین نقد درهای پُراشک است که دین هاله ی آن است.نقد دین گلهای خیالی را از زنجیر نچید تا انسان زنجیر را بدون خیالپروری

یا تسلا تاب آورد؛ که گلهای خیالی را چید تا انسان زنجیر را به دور اندازد و گلهای زنده را جمع آورد. تا بتواند بیندیشد، عمل کند، حقیقت خویش را قالب ریزد. تا بتواند گرد خورشید راستین خویش بچرخد.....اینها بخشهایی از نظر مارکس در باره نقد مذهب بود. امروز مدهب و خصوصا اسلام در خاورمیانه به شکل بسیار فعالی تمامی بنیادهای اجتمایی و سیاسی و اخلاقی مردمان را هدف گرفته است. پنداشتهای ایدئولوژیک از قران و سنت به امری دنیوی تبدیل شده و تمامی بنیادهای اخلاقی و انسانی را هدف گرفته است. حقوق اجتمایی و انسانی مردم زیر گرفته شده و جامعه به مسلمان و کافرتقسیم شده و همه حقوق از کافران سلب ، از زنان گرفته و به نمایندگان دنیوی خدایان سپرده شده است. اینک هر نقدی از مذهب با شمشیر و سرکوب و تهدید پاسخ میکیرد. هر مقدی توهین شمرده میشود چرا که نقد خدایان و احکام و سنت آن ؛ نفی خداست و موجباتش کفر و سلب زندگی نقدکنندگان است. امروز آقای آ.ائلیار با سلاح تهدید به استعفا برای وادار کردن منتقدان وارد شده اند و فردا اکردر اینجا این سلاح برسمیت شناخته شود شممشیر سانسور بگونه ای تیزتر نه قلمها بلکه زبانهای شما را خواهد برید. دوستان ما به نقد صریح و روشن و دقیق و قاطع این دنیای وارونه و ایدئولوژی خبرگان قصاص و مرگ نیاز داریم. انسان امروز شایسته رهاشدن از این دنیای وارونه و مذهب توجیه گر خشونت و نابرابری و بی حقوقیست.