Skip to main content

من قصد دخالت در امور مدیریّت

من قصد دخالت در امور مدیریّت
ناصر کرمی

من قصد دخالت در امور مدیریّت سایت ایران گلوبال را ندارم، امّا از آنجا که موضعگیری آقای آ. آئلیار یک روش فکری، یک سیاست بازی، و کاریرد یک استراتژی دوگانه در بین همهء پیشتازان تُرک آذری از گذشته تا به امروز در میدان سیاست ورزی ایران بوده، به امری عمومی و سد آفرینی در عرصهء جایگزینی دمکراسی در ایران تبدیل شده است و باید به آن پرداخت.

پیشتازان تُرک آذری در لباس دمکراسی، مجاهد، کمونیست، سلطنت طلب، ایران دوستی، سکولاریسم، حق تعیین سرنوشت خویش، و با استفاده از هر ابزار، اهداف قومی و اقتدارگرایی فئودالیته خود را به پیش برده و می برد، ولی هر گاه که در تاکتیکهای مذکور با شکست مواجه میشود و یا به عبارتی دست آنها رو میشود، با تغییر موضع مانند گذشتگان خود در پشت دین اسلام و اسلامگرایی سنگر میگیرند، فرهنگ و تمدن جوامع تُرکی بدون دین اسلام دچار بحران جدی خواهد بود و آقای آ. ائلیار امروز هم دچار این بحران هویّتی و سیاسی است. اوّلین و آخرین سنگر و زیربنای اندیشه گری افراد پیشتاز جوامع تُرک تباری دین اسلام و اسلامگرایی در هر شکل و گونهء بوده و خواهد بود.
نماد این اندیشه را بخوبی میتوان در پروسهء حکومتی و اجتماعی در ترکیه دید، عثمانیان بر اساس دین اسلام هویّت و تمدن سازی کردند، کمال آتاتورک آنرا بر اساس ناسیونالیسم تُرکی و لائیسیته تغییر داد، و پس از آن رویکرد به دمکراسی و پیوستن به اروپا در برنامه حکومتهای ترکیه قرار گرفت. و دست آخر امروز بازگشت به اسلامگرایی بنیادگرا در کنار داعش است. جامعهء پیشتاز تُرک آذری با فضای روشنفکری راسیونال، و با فرآیند عصر روشنگری و تئوریهای دمکراسی فاصلهء زیادی دارد، پشت " نقد علمی دین آری، توهین به دین نه ! " آقای آ. ائلیار مسائل دیگر و اهداف دیگر پنهان است. که پی بردن به آن بسیار آسان است. امید بر آن است که این بازگشت به سیاست ورزی کور و این انحطاط در اندیشه گری آقای آ. ائلیار، ایشان را به جبهه های جنگ داعش نفرستد. دین یک پدیدهءِ غیر علمی و متافیزیک است که در زمانی خاصی از دوران تکاملی برجسته بوده است و اندیشمندان در عصر رفرماسیون و روشنگری آنرا بشکلی رادیکال از دور خارج و آنرا به زیر مجموعه ای از فرهنگ سنتّی تبدیل کردند، داده های انسان دوستانه در دین و مذهب در شکل هزار بار بیشتر آن بصورت قانونمند و با پشتوانه در تئوریهای دمکراسی و در ساختاهاری حکومتی مدرن امروز و در قوانین حقوق بشر امروز هست، عصر دین و دین داری به پایان رسیده است، جوامع تُرکی ازجمله آقای آ. ائلیار بر شاخه ای نشسته است که سالها از تنهء تمدن جهانی بریده شده است.