Skip to main content

لطفأ این را پخش کنید ،،،،،،،،

لطفأ این را پخش کنید ،،،،،،،،
Anonymous

لطفأ این را پخش کنید ،،،،،،،،،
در 1 نوامبر جهان برای کوبانی می‌خروشد،،،در پی فراخوان هزاران تن, بویژه صاحبان جوایز صلح نوبل و فیلسوفان, روز 1 نوامبر بعنوان «روز جهانی کوبانی» اعلام شد. در اکثر کشورهای جهان کمیته‌هایی تشکیل و صدها راهپیمایی سازماندهی شده است.

از پاریس گرفته تا برلین و رم, از رم تا اسکاندیناوی, آمریکای لاتین, استرلیا, پاکستان و هندوستان, در اقصا نقاط جهان در روز 1 نوامبر, روز جهانی کوبانی فعالیت‌هایی گسترده انجام خواهد شد. نویسندگان, روشنفکران, صاحبان جوایز نوبل, آکادمیسین‌ها, فیلسوفان, تاریخ‌شناسان, روزنامه‌نگاران, نمایندگان سازمان‌های مدنی و پارلمانتاران همراه با هزاران نفر فراخوان‌هایی برای قیام درحمایت از کوبانی صادر کردند.

فراخوان هزاران نفری

در چهار روز نخست, 130 مرکز در جهان فراخوان «بسیج عمومی علیه داعش در حمایت از کوبانی و انسانیت» را امضا کردند . این کمپین با ابتکارعمل کمیسیون شهروندان ترکیه در اتحادیه اروپا و «پایس کامپینگ» راه‌اندازی شد. بنا به گفته «آدم اوزون» , عضو شورای رهبری کنگره ملی کردستان که یکی از راه‌اندازان کمپین و فراخوان است, هزاران نفر این کمپین را امضا کرده‌اند.

گذشته از «نوام چامسکی» زبان‌شناس معروف , «آدولف پیرس آسکویول» صاحب جایزه صلح نوبل از آرژانتین, «دسموند توتو» برنده جایزه صلح نوبل از آفریقای جنوبی, «میشل رولان» رئیس سازمان پزشکان جهان, هزاران نفر کمپین را امضا کرده و گفتند باید علیه حملات داعش به کوبانی بسیج عمومی جهانی اعلام شود که بسیار حیاتی است.

در فراخوان آمده که ائتلاف بین‌المللی در چارچوب حقوق جهانی به مسئولیت‌های خود عمل نمی‌کند و بسیاری از اعضای ائتلاف بویژه ترکیه به حمایت مالی و لجستیکی داعش می‌پردازند.

امضا‌کنندگان کمپین حمایت جهانی از کوبانی می‌گویند:«اگر جامعه بین‌المللی می‌خواهد روح دموکراتیک را برای خاورمیانه به ارمغان آورد, باید از مقاومت کردها در کوبانی پشتیبانی کند». همچنین گفته شده:«زمان آن فرارسیده که به بازیگران عرصه جهانی پیامی قاطع داده شود تا سیاست‌هایی دیگر در برگیرند».

همچنین از جهانیان خواسته شد که در روز «1 نوامبر» به خیابان‌ها سرازیر شوند.

برگزاری راهپیمایی در سراسر جهان

آدم اوزون به خبرگزاری فرات گفت همه بر تاریخ آغاز جنگ جهانی اول واقف هستند. بویژه مقایسه‌هایی تاریخی کرده و تلاش می‌کنند کوبانی را هم به آن چشم ببینند.

اوزون بیان داشت که قتل‌عام 1930 فاشیست‌ها در اسپانیا, سربرنیتسا, رواندا و حلبچه نمونه بارز قتل‌عام‌ها هستند و افزود بخاطر عدم حمایت‌های بین‌المللی به خلق‌ها, این قتل‌عام‌ها روی دادند.

وی افزود باید جلوی قتل‌عامی بزرگ که هر آن احتمال آن در کوبانی و شنگال وجود دارد گرفته شود. وی مقاومت کوبانی را به مقاومت استالینگران در مقابل فاشیسم هیتلر تشبیه کرد . وی گفت فعالیت‌هایی برای حمایت از کوبانی انجام داده‌اند و متنهایی نوشته و طی چهار روز برای شخصیت‌ها و روشنفکران باوجدان جهانی ارسال شد که فورا آن را امضا کردند, زیرا حمایت از کوبانی را حفظ دموکراسی و آزادی دانستند.

اوزن گفت در پی شنیدن خبر کمپین حمایت از کوبانی, بسیاری کمیته‌ها در مناطق مختلف جهان راهپیمایی‌هایی را سازماندهی کرده‌اند. وی افزود که در هندوستان, ژاپن, پاکستان, اکوادور, پرو, آرژانتین, ایتالیا و اسپانیا راهپیمایی‌هایی برگزار خواهد شد و بسیاری کشورهای دیگر به آن خواهند پیوست.

کوبانی , سمبل جهانی مقاومت

بنا به گزارش خبرگزاری فرات, در هندوستان 6, در ایتالیا 25, در آلمان 18 و در فرانسه هم 6 راهپیمایی سازماندهی خواهد شد. این راهپیمایی‌ها از سوی فعالیان جامعه مدنی جهان غرب سازماندهی می‌گردد و خواستار مشارکت کردها در آن شد.

وی گفت کوبانی سمبل مقاومت جهانی در قرن‌ 21 شده است.

تغییر برخورد با پ.ک.ک

اوزون خاطرنشان ساخت که کوبانی «توازنات جهانی» را تغییر داد و افزود:«ما کردها باید تا می‌توانیم پشتیبانی کنیم.»

اوزون خاطرنشان ساخت که این بسیج جهانی موجب تغییر برخوردهای قدرت‌های جهانی در قبال پ.ک.ک هم خواهد شد.