Skip to main content

به نظر من خواننده که اگر در

به نظر من خواننده که اگر در
Anonymous

به نظر من خواننده که اگر در این بحث مابین شما و رازی، جایگاه و پایگاه کسی پاره پاره شده، بر زمین افتاده باشد، همانا جایگاه خود شماست (هر چند که از ابتدا نیز جایگاه شما مشخص بود). با ادعای راسیونال بودن و مدرن بودن، کسی تا به حال راسیونال و مدرن نشده که شما دومی باشی. در اصل، متاسفانه افکارتان تماما راسیستی و متحجرانه است چون وقتی فلان صفت را به تمام افراد یک تبار نسبت می دهید، حرفی سراسر غیر علمی و بیربط زده اید. بالاخره کی می خواهید متوجه شوید که دارید راجع به موجود بسیار پیچیده ای به نام انسان نظر میدهید نه راجع به نخود و کشمش! نخودها این جوری هستند، اما کشمشها آن جوری! نخود را باید پخت و خورد، اما کشمش را باید خام خورد. حتی همین چیزها هم برای خود انواع و اقسامی دارند چه رسد به تمامی انسانهای متعلق به یک تبار.

از حیوانات مثال زده اید؛ شما از یک روانشناس حیوانات سئوال کنید، به شما خواهد گفت که مثلا هر گربه ای برای خود شخصیت منحصر بفردی دارد و با بقیه گربه ها متفاوت است؛ حال چه رسد به انسانها.
همین حالا در همین سوریه و عراق، یک عرب هست که سر انسانهای بیگناه را می برد یا به زن و بچه مردم تجاوز میکند، یک عرب هم هست که به هزینه شخصی و به خطر انداختن خود، چند ده زن ایزدی را می خرد و آزاد میکند. خاطرات زنان ایزدی فرار کرده از دست داعش را اگر بخوانید، خواهید دید که اکثر آنها با کمک انسان دوستان عرب رها شده اند. یک کرد هست که از خلق و سرزمین خود تا پای جان دفاع میکند، یکی هم هست که میشود سلفی و پرچم داعش را میگیرد دستش و توی خیابانهای سنندج مانور میدهد. اما از نظر شما همه چیز به تبار بر میگردد. مثلا آن عرب انسان دوست، حکما عرب نیست و آریایی و کردتبار است و آن کرد خشک مغز سلفی حتما عرب تبار است. خوب، چه میشود کرد. این هم سطح فکر رشد نیافته شماست دیگر! نهایتا انسانها را باید همان طور که هستند قبول کرد و ما هم ناچاریم شما را همین طور که هستید بپذیریم.
فقط یک نکته! و آن هم اینکه واقعا انسان افسوس می خورد که ای کاش به جای شما یکی از میلیونها کودک با استعداد ولی ندار و کم امکانات، شانس آن را می یافت که در کشوری که شما ساکنید، اجازه اقامت و تحصیل بگیرد. آن وقت حتما به جای نفرت پراکنی و کین نامه نویسی، وقتش را وقف خدمت به انسانها می کرد. این جور مواقع آدم با تمام وجود حس میکند که دنیا تا چه اندازه ظالم و بی عدالت است.