Skip to main content

ارموی عزیز

ارموی عزیز
Anonymous

ارموی عزیز
خواستم یه آخرین سوال شما یعنی "چرا نیروهای چپ در حال حاضر از این مسئله ساده و طبیعی ( نوشتن و تولید به زبان ترکی) که هم اکنون در آزربایجان به یک اصل تبدیل شده است غفلت میکند.
من از جانب خودم میگویم نه از جانب نیروهای چپ. تورکی نوشتن برای من سوسیالیست مهم است. بهتر است جهت تقویت فرهنگ و زبان تورکی همه نوشته ها به تورکی باشند. واضح است که فارسی نوشتن ادبیات ملت فارس را غنی میکند.
من به دوعلت زیر تورکی نمی نویسم.


1 - من سواد نوشتن ندارم ولی اگر بنویسم به فارسی می نویسم مگر مجبور باشم به تورکی بنویسم. چرا که من به زبان تورکی تحصیل نکرده ام، در باکو یا آنکار زندگی و حا هم سن من بالا رفته و یادگیری نوشتن تورکی در کنار دهها مشکل دشوار شده است. در واقع تورکی نوشتن من بدرد خودم میخورد. من یا هیچ کس خاص باشد
2- هر نویسنده ای میخواهد نوشته اش خواننده بیشتری داشته باشد. هیچ کس نمی خواهد سه هفته یا چند هفته یا ماه مطالعه و تحقیق کند و مطلبی حاضر کند که بجای صدها نفر فقط 10 - 5 نفر آنرا بخواهد. نوشته ترکی مخاطب کمتری دارد.
از سوی دیگر در این شرایط روشنفکران آذربایجانی میخواهند با سرعت هر چه بیشتری مردم آذربایجان را به حقوق شان آشنا کنند و آنها را بحرکت در آورند. این کار با فارسی نوشتن ممکن است. اکثریت مردم فارسی میدانند و براحتی و با سرعت بیشتری نوشته ها و مقالات را می خوانند.
تورکی نوشتن و خواندن برای مردم و نویسنده سخت است و زمان میبرد. زبان فارسي برای ما اسلحه ای است که بتوانِیم از طریق آن مردم را آگاه و جذب جنبش بکنیم.
اگر به جنبش کردها و روشنفکری آنها در ترکیه کنیم میبینیم که رهبران کردها به تورکی صحبت کرده و به ترکی می نویسند. رهبران حزب کردی د - ه - پ یعنی صلاح الدین دمیرداش ( کاندید رئیس جمهوری ) و گلتا ن نمی توانند کوردی صحبت کنند و بنویسند.مطبوعات کردهای ترکیه بیشتر به ترکی است اما توجه کنید که در دنیا هیچ جنبشی به اندازه جنبش کرد ترکیه قدرتمند نیست.
پس نباید زیاد نگران باشید و حساسیت نشان دهید و یا آن را ضعف چپ دانسته و از آن علیه چپ استفاده شود.
امید است در آذربایجان مستقل زبانمان رسمی شود و تحصیلات به زبان تورکی باشد
تا همه به ترکی خوانده و بنویسند