Skip to main content

جناب ناظر

جناب ناظر
آ. ائلیار

جناب ناظر
-جنبش کرد در همه ی مناطق از یکدیگر حمایت میکند. گفتم که «هم حمایت میکنند و هم مستقل تصمیم میگیرند». در این کار هیچ اشکالی نیست. وظیفه ی هر جنبش درجهان چنین بوده و هست. و راه درست مبارزه هم چنین است. و غیر از آن هم راهی نیست.
- در درگیری های کردستان ایران ، من آنجا نبودم که بببینم اول چه کسی حمله را شروع کرد. کرد یا نیروی حکومت. و مثل مرغ یا گوسفند سر یکدیگر را بریده اند. شما که حکم میدهید لابد ناظر بودید. من چنین حکمی نمی توانم بدهم.
- وقتی احزاب مخالف قدغن باشند ، و برای مخالف جرثقیلهای دار آماده کنند، طبیعی ست که مبارزه شکل «نظامی-سیاسی» میگیرد. دیکتاتوری این شکل را به مخالف تحمیل میکند. در زمان شاه هم دیکتاتوری این شکل مبارزه را به مخالفان تحمیل کرد. در همه ی جهان چنین بوده و هست. در این شکل مبارزه «خشک و تر» با هم میسوزند.

هم فرمانده سپاه حکومت مورد حمله قرارمیگیرد که موافق «قدغن بودن احزاب و جرثقیلهای داراست و طراح عملیات نظامی- و هم سرباز وظیفه و پاسبان شاه که اجرا کننده ی آنند-گیرم که قلباً مخالف اند- مخالف واقعی مسئولیت شخصی خود را فراموش نمی کند و حکمی را که مخالف آن است اجرا نمیکند. هر انسان مسئول عملی ست که انجام میدهد. و هزینه اش را هم می پردازد. انسان انسان است. ماشین کسی نیست. در مقابل انسانیت خود همیشه مسئول است. در هیچ شرایطی نباید حکمی را که با آن مخالف است اجرا کند. و قتی اجرا کرد هزینه اش را هم می پردازد».

درجهان بخاطر رد این راه حل غلط که متقابلاً اجرا میشود حقوق دانان در سطح جهانی راه حل درست را در «اجرای دموکراسی -کنار گذاشتن دیکتاتوری-و آزادی مبارزه ی سیاسی » جسته اند و عمل نموده اند. نتیجه هم مثبت بوده که امروزه در کشورهای دموکراسی مشاهده میکنیم.
-بله حکومتی که به نام آذربایجان سایت درست میکند و گروه کار، و خط سیاسی-
و به نام اسلام و با هدف دین بکارگیری هر ابزار «غیر اخلاقی-غیرانسانی-غیرحقوقی» را جایز میداند و عمل میکند، براساس تحلیل برنامه دارد «به نام آذربایجان نیروی شبه نظامی » بسازد. اگر توانست. در ادامه ی برادرکشی. نتیجه این کار به زیان خود حکومت است. راه آذربایجان مبارزه ی مسالمت آمیز بوده و هست. گروه شبه نظامی را به نام آذربایجان علیه کرد- حتی گاهاً برای رد گم کردن علیه خودش هم باشد- نمی تواند به نام آذربایجان قالب کند. این کار فقط کودکان سیاسی را فریب میدهد نه کس دیگر را.همه این مسایل را میدانند.
-حکومت تنها یک راه دارد تسلیم در برابر دموکراسی و آزادی احزاب مخالف. یا باید منتظر سرنگونی بشود. که راه نیست. بیراهه است.