Skip to main content

،در همه‌پرسی روز یکشنبه بیش

،در همه‌پرسی روز یکشنبه بیش
Anonymous

،در همه‌پرسی روز یکشنبه بیش از 80 درصد رای‌دهندگان خواهان ایجاد کشور مستقل کاتالونیا و جدایی از اسپانیا شدند. به‌رغم این‌که دادگاه عالی اسپانیا این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرده بود، از برگزاری آن جلوگیری نشد.

80 درصد رای‌دهندگان منطقه کاتالونیای در همه‌پرسی روز یکشنبه 9 نوامبر خواهان جدایی این منطقه از اسپانیا شدند. در این همه‌پرسی 2.25 میلیون نفر از شهروندان کاتالونیا، یعنی حدود نیمی از واجدان شرایط رای‌دهی شرکت کردند.

نتیجه همه‌پرسی از سوی دولت محلی کاتالونیا در شهر بارسلون در بامداد دوشنبه (10 نوامبر) اعلام شد. حدود 10 درصد از رای‌دهندگان نیز گرچه خواهان ایجاد دولتی در کاتولونیا شده‌اند، اما خوستار ماندن در چارچوب کشور اسپانیا هستند. حدود 6/4 درصد نیز با هرگونه ایجاد دولت مستقل کاتالونیا و جدایی از اسپانیا مخالفت کردند.

مردم منطقه کاتالونیای اسپانیا روز یکشنبه به پای

صندوق‌های رای رفتند و در رابطه با جدایی منطقه‌شان از اسپانیا نظر دادند. گرچه نتیجه این انتخابات از نظر قانونی لازم‌الاجرا نخواهد بود، اما نشانی است از خواست مردم این منطقه برای جدایی از دولت مرکزی.

در برگه‌های انتخاباتی دو پرسش مطرح شده بودند. پرسش نخستین: می‌خواهید کاتالونیا به یک کشور تبدیل شود؟ و پرسش دوم: آیا این کشور باید غیروابسته باشد؟

این انتخابات از طرف دادگاه قانون اساسی اسپانیا ممنوع اعلام شده بود، زیرا دادگاه قانون اساسی اسپانیا در ماه سپتامبر سال جاری 2014 با درخواست دولت مرکزی این کشور با غیرقانونی بودن برگزاری همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالان موافقت کرده بود و به این ترتیب این انتخابات از نظر قانونی نباید برگزار می‌شد.