Skip to main content

آقای Lachen، آقای تهرانلی،

آقای Lachen، آقای تهرانلی،
Anonymous

آقای Lachen، آقای تهرانلی، کامنت آقای قاطبه یک طنز است و در هر طنز واقیتی وجود دارد که گفتن آن بصورت جدی و مقاله وار کشش قابل انتظار را ندارد و میتواند حتا تعصبِ متعصبان را دو چندان کند.
دوست عزیز، اگر شما ترک زبانان ترکیه، مغلستان و ترک زبانان آذربایجان را با هم جمع ببندید شاید جمعیت ترک زبانان به این تعداد که شما گفتید برسد؟ اما زبان ترکی ترکیه از زبان ترکی مغلستان واین دو زبان از زبان ترکی آذربایجان متفاوتند. و این جمعیت را نباید در برابر جمعیت ایران گذاشت که مقایسه خالی از جدیت است. در این صورت شما میبایست تمام فارسی زبانان را در کشورهای ایران، تاجیکستان، افقانستان وحتا در چین و... نیز را در این مقایسه قرار بدهید. فراموش نکنیم که کردها که جمعیت ۴۰ میلیونی دارند وزبان آنها نیز یک زبان فارسی کهن واز شاخه زبانهای هند واروپایی است به حساب بالا افزوده خواهد شد.

دوست عزیز، من گمان نمیکنم که زبان ترکی زبانی در شرف مرگ است. تنها قاتل خاموشش میتواند زبان انگلیسی باشد. من به این گمانم که زبان انگلیسی نباید نقش زبان جانشینی را بازی کند بلکه این زبان تنها میتواند موازی با زبان فارسی و یا زبان ترکی بکار رود. کشور ایران توانست زبان خودش را تا حدودی برعکس مصر، تونس، الجزایر، سوریه، مراکش و... نگهدارد. و برای باروری و نگه داری آن نیز کوشش میشود. اگر شما آن را زبانی دهاتی، زبانی نازا و... مینامید چه باک؟
شما خودتان یک نیمچه شعری بزبان ترکی گفتید وزود از آقای ائلیار خواستید که آنرا به فارسی برگرداند. چرا؟ چرا شما میخواهید شعرتان بزبان دهاتی برگردانده شود؟
و جالبتر اینکه تنها کسی که بآن کامنت مثبت داد، یک فارسی زبان بنام سروش بود!
بله دوست عزیز، چونکه شما میخواستید که فارسی زبانان تلخ زبان آنرا بخوانند. و دیدید که ۳۰۰ میلیون شیرین سخن هیچ کامنتی برایتان ننوشت!
پس شما خودتان احتیاج به کمی روشننگری دارید واز تکرار بگذرید! امیدوارم که این چند سطر لامپتان را روشن کرده باشد.
مطلب دیگر اینکه شما دوستان آذربایجانی همیشه در ماه آشورا زندگی میکنید و پیوسته زارنامه مینویسید. خود را مظلوم میداند، گریه وزاری میکنید. در همین زارنامه ویا بسخنی گمراهنامه آقای اوجالان ساوالان، حدود ۳۰ بار از « ما ترکان مظلوم» سخن رفته که من آن را توهینی به مردم آذربایجان میدانم!