Skip to main content

اولين كساني كه در سطح بين

اولين كساني كه در سطح بين
Anonymous

اولين كساني كه در سطح بين المللي رابطه شركت هاي آلماني با تسليحات شيميايي عراق را فاش كردند آمريكايي ها بودند. بنا به گزارش بي.بي.سي. در سپتامبر 1980 دولت ريگان يك خبرگزاري اطلاعاتي ملي را مامور بررسي گسترش سلاح هاي شيميايي در جهان سوم كرد.اين خبر گزاري در گزارش خود در مورد عراق هشدار داده بود كه فرايند مداوم خريد مستقيم مواد شيميايي و مهماتي كه به منزله بمب يا خمپاره از ماده شيميايي مسموم كننده پر مي شود و ساير امكانات توليد اين جنگ افزار از اروپاي غربي و مصر ادامه دارد. در اين گزارش بخصوص از دولت "بن " به خاطر جلوگيري نكردن از كار شركت هاي آلماني طرف قرار داد انتقاد شده بود.جزئيات گزارش نشان دهنده آن بود كه آلمان غربي كمك هاي فني را در تهيه گاز فلج كننده اعصاب فراهم آورده است.

به طور غيره رسمي اين اطلاعات به دولت آلمان غربي گوش زد شد اما كسي توجهي نكرد تا آنكه در مارس 1984 نيويورك تايمز با استناد به منابع اطلاعاتي آمريكا(يسا) گزارش مفصلي از عملكرد شركت هاي آلماني در ساخت و ساز كارخانه سامرا ارائه كرد و در آن از شركت "كارل كولب" نيز نام برد.
اين مقاله موجب شد تا مقامات آلماني به آن واكنش نشان دهند. از جمله "هلموت كوهل" صدر اعظم آلمان غربي در يك بيانيه وعده داد كه به موضوع رسيدگي كند.همچنين يكي از مقامات برجسته پنتاگون در اين رابطه اظهار داشت: ما مي دانيم كه دو كارخانه آلمان غربي، عراق را در توليد جنگ افزارهاي شيميايي ياري مي كنند. يكي از آنها نقش برجسته اي در اين امر دارد و هنوز هم به كار خود ادامه مي دهد اين مقام افزود اين كارخانه علاوه بر ماده "پتسي زيدن pesticides "احتمالاً گاز خردل و اعصاب هم توليد مي كند.
از اين به بعد كه به آرامي سرو صداي دخالت شركت هاي آلماني دركارخانه جات تسليحات شيميايي عراق پخش شد. و از طرفي عراق نيز در اين زمان به نحو گسترده اي از گاز شيميايي عليه نظاميان ايران استفاده مي كرد كه منجر به اعزام هيئت بازرسي سازمان ملل به ايران مي شد. اين عوامل باعث شد كه در شانزدهم اوت 1984 قوانين كنترلي سخت تري بر صادرات مواد شيميايي علي الخصوص به عراق وضع گرديد .