Skip to main content

چند سال پيش كتاب Daniel

چند سال پيش كتاب Daniel
کیانوش توکلی

چند سال پيش كتاب Daniel Bell بنام" سقوط زمان ؛ مکان و دولت" را در يك صفحه خلاصه كردم كه به همين بحثي كه اقاي بابك ازاد طرح كرده ارتباط دارد:_ جامعه صنعتی بخاطر وجود یک عامل سرنوشت ساز یعنی انرژی توانست پا بگیرد و مهم اینکه که موفق شد آن را ذخیره کرد و دوباره بکارگیرد. مهارو بکار گیری دوباره انرژی در واقع اساس تمامی پیشرفتهای 200 سال گذشته بود و توانایی مارا _ مستقل از زمان و مکان درجایگیزیی نیروی کارانسانی و حیوانی با نیروی بخار؛ نفت و برق است .

_ اما نیروی محرکه و عامل اساسی در جامعه فراصنعتی وجود یک پدیده تعیین کننده است: اطلاعات قابل طبقه بندی و بکارگیری دوباره آن.

_ سیستم های کهنه سیاسی و اقتصادی در حال فروپاشی و سیستم های جدیدی در حال شکل گیری اند. توسعه اجتماعی بر دو محور که جهت شان کاملا مقابل یکدیگر است ،حرکت می کند و جلو می رود و این دو محورعبارتند از:ادغام اقتصادی و تلاشی سیاسی.

_ در جامعه ماقبل صنعتی کار روزانه عبارت بود از: استخراج از معادن ، فراهم کردن چوب از جنگل و تهیه غذا از زمین.

_ در جامعه صنعتی بخش بزرگی از وقت روزانه بر سر " تولید" های گوناگون گذاشته می شود.

_ جامعه فراصنعتی ، جامعه اطلاعات است. در واقع" گلوگاههای توسعه "تغییر ماهیت می یابند. بدون شک در جامعه فراصنعتی ،کانی ها را از معادن استخراج خواهد کرد و عذا را از زمین بدست خواهند آورد و به تولید انبوه کالا ها دست خواهد زد.

_ کارگر صنعتی در کشورهای پیشرفته به 15% کاهش یافته است وبا کمتر از 5% نیروی کار؛ فرا تر از جمعیت این کشورها مواد غذایی تولید می شود.

_ مشاغل خدماتی در جامعه فراصنعتی در حال افزایش است و برخلاف درک کهنه ؛ خدمات در جامعه فراصنعتی، توانایی تولید انسانی را افزایش می دهد. خدمات بهداشتی ؛ اجتماعی ، آموزشی و برنامه نویسی برای مغز های ا لکترونیک نمونه ای اند که مهارتهای انسانی را ارتقا می دهد. توسعه تکنولوژی در جامعه فراصنعتی از" شیئی" به "اندیشه" است. در چنین جامعه ای امر آموزش باید بیشتر متوجه گسترش مهارتهای ذهنی افرادباشد تا مهارتهای مکانیکی آنان.