Skip to main content

پیروز گرامی

پیروز گرامی
آ. ائلیار

پیروز گرامی
اینکه راسیسم به معنی نژاد گرایی ست و برتری گرایی هم جزو آن است و انواع مختلف دارد- درست است. ولی از نظر من بشر فاقد نژادهای گوناگون است. تقسیم بشر به نژادها چیز درستی نیست. همه انسانها تنها انسان هستند و اگر با توجه به خاصه هایش بین موجودات گروه بندی شود تنها میتواند در گروه انسان قرار گیرد.یعنی تنها یک نژاد وجود دارد و آنهم نژاد انسان است.باقی تفاوت ها مربوط به محیط زیست و جغرافیا و اجتماع ست. و چیزهای جانبی هستند.حتی زبان وفرهنگ وغیره . که تفاوتها را به وجود میاورند. وجود تفاوت ها درست است. چیزی با چیز دیگر صد درصد یکی نیست. اما اینها هیچکدام اساسی نیستند.چیزاساسی آن است که همه انسان اند. و کم و بیش با حیوانات خاصه هایشان فرق میکند.
ولی مسئله ی راسیسم چیزی دیگر ست. راسیسم اندیشه- رفتار- وسیاست و اخلاق است. در حقیقت یک نوع نگاه وعقیده و اعتقاد است. و نادرست.

موضوعات در دایره ی علم مورد بررسی قرار نمیگیرند بل در دایره ی «منافع و سیاست» بکارگرفته میشوند. حتی خود علم نیز.تا جایی که ممکن است سیاسی استعمال میشود. بشر اگر بتواند میخواهد ریاضیات را هم سیاسی کند. علوم انسانی که جای خود دارد.
بشر هر چقدربیشتر از طبیعت دور شده همانقدر بیشتر از انسانیت تهی شده است. انسان نئاندرتال با آن چماقش خیلی انسان تر از بشر امروزی با چماق لیزی بود.حیوانات خیلی انسان تر از بشر هستند.

نمی خواهم بگویم به جنگلها برگردیم ولی میگویم وضع انسانیت بشر بهتر که نشده
خیلی هم بدتر شده است.