Skip to main content

جناب « زاری نکن»

جناب « زاری نکن»
آ. ائلیار

جناب « زاری نکن»
1- نخست برای خودت نامی برگزین بعد با یک شاعر صحبت کن. شما حتی نام «ناشناس» را نیز برای خود انتخاب نکرده اید. درک این مسئله برایتان سخت بود؟ کی میخواهید یک رفتار «مدنی» و فرهنگ متمدنانه از خود نشان دهید؟!

2- در شعر بالا از آغاز تا پایان همه افکارواحساسات انسانی ست که بیان شده است و چیزی در رابطه با اتهامات نامربوط و کج اندیشی های شما وجود ندارد.

3- مخاطب شعر شما نیستید، بل فرد آذربایجانی زبان است. شما خودتان را بیخود قاطی مخاطبان کرده اید. ترجمه ای هم که از شعر می بینید -مختصر است و « زورکی و اجباری» . چون بدون آن نمی شود متن ترکی را منتشر کرد.دستور سایت چنین است. هنوز این درک حاصل نشده که مسئله ترجمه را«اختیاری» بکنیم.و دردرک عقب مانده درجا نزنیم. قضیه مثل حجاب اجباری حکومت است.کمی حالی شدید؟ یا باز هم حالیتان کنم؟ نه مثل اینکه کافی نیست باید کمی توضیح دهم:

4- به «کشته و پشته و آوارگان» اشاره کرده اید، آنهم به فارسی زبانان ؛ همه در این چیزها شریک اند. کسی از صدمات سالم نمانده. شما یک بار ستم دیده اید دیگران مضاعف ستم دیده اند. تا کی میخواهید ستم مضاعف دیگر انسانها را نفی کنید؟
این ستم ستم مضاعف فرهنگی ست. شما تجربه درک آنرا ندارید. وقتی ادبیات فارسی یکقرن در ایران ممنوع شود آنوقت شاید قضیه را کمی«حالی» بشی.
در شعر سخنی از« فارسی زبان و غیر فارسی» نیامده ، بیخود انسانها را تقسیم نکنید. صحبت از « احساسات و تفکرات» انسانی در میان است.
5- هر انسانی حق دارد بخاطر سرزمین و مردم خود مویه کند و به زبان و فرهنگ خود.
رگ راسیستی و شونیستی خود را کلفت نکنید. دوران جنایتهای بشری 21 آذر مطمئن باشید که نمی تواند تکرار شود...
6- شما کی هستید که به شاعر «دستور بدهید مویه کند یا نکند». وجود مویه، وجود شاعر،
نفی همه ی «دستورات» است. و نفی بی فرهنگی یی که حق مویه را از شاعر سلب میکند.
7- ادبیاتی که تبعیض فرهنگی جامعه را در خود منعکس نکند ادبیات نیست. میفهمید چه میگویم؟ نه نمی فهمید. روشن تر بگویم:یعنی اینکه ادبیات فارسی ادبیات نیست. شبه ادبیات است. حالی شدید؟ نه نشدید! چون چشم فروبستن ادبیات زبان فارسی و حتی کانون نویسندگان اش به روی درد و ستم فرهنگی اکثریت مردم ایران سندیت دارد. و آنهم همه ادبیات قرن اخیر زبان فارسی ست. برو این گندکاریها را درست کن - نامی برای خودت برگزین بعد بیا با شاعر آذربایجانی محترمانه صحبت کن.