Skip to main content

کیانوش عزیز

کیانوش عزیز
دكتر عبدالستار دوشوكي

کیانوش عزیز
شاید موضوع در ظاهر مطلب همانی باشد که جنابعالی نوشته اید. اما تا آنجایی که مسئله به "هویت" "مذهب" و "ایرانیت" و در ظاهر امر به "روشنفکری" و تعاریف مربوطه در تئوری بر می گردد، می تواند یک بحث آکادمیک بین "غیر روشنفکران غیر شیعه" و روشنفکران شیعه مانند جناب آقای بهنود، دکتر مهاجرانی و دکتر ادیب باشد. با توجه به تجربه تلخ عملی تبعیض در ایران بر علیه ملیت ها و مذاهب و ادیان غیر شیعه، باید بپذیریم که بنا به تجربیات چهارصد ساله اختلاف نظر داریم. زیرا تو مو می بینی و ما پیچش مو که بر دور گردن ما حلقه زده است. دوست قدیمی و گرامی من آقای بیژن مهر بیانیه شماره 2 آقای ادیب برومند را برای من فرستادند که ایشان سخنان اولیه خود را به دلیل فشارهای بی حد و حصر و توطئه بر علیه جبهه ملی توصیف و یا توجیه نموده اند.

سوال اینجاست که آیا فشار بر علیه

حشمت الله طبرزدی و یا امیر انتظام بیشتر است یا بر علیه ادیب برومند؟ ویدئو اخیر امیر انتظام و بیانیه امروز طبرزدی را همه دیده اند و می توانند قضاوت و قیاس همسنجی بکنند. ماهیت مبارزاتی و رهبری را می توان در زیر فشارهای شکننده محک زد.

قرائت تئوریک "روشنفکر شیعی" و یا "هویت ایرانی" بر اساس "زبان فارسی و مذهب شیعه" شاید به نظر یک بحث جنجال برانگیز باشد تئوریک. اما برای آنهایی که بنابه دلایل تجربه تلخ چهارصد سال اخیر(بعد از شاه اسماعیل صفوی)، بجای ابرو اشارت های ابرو را دیده اند، کـُـن درد است که ریشه نابرابری و ظلم و تبعیض از این تفکر خودمحورانه نشئت می گیرد که در ذهن ایرانیان "فارس زبان" و شیعه زاده بطور آگاهانه و یا در ضمیر ناخودآگاه آنان ریشه های سترگ دوانده است. هرگز فکر کرده اید که چرا مثلا با سنی های ایران همانند شهروندان درجه 2 یا 3 رفتار می شود. چرا؟ ریشه این تبعیضات و ستمگری ها در تفکر خودخواهانه و نهادینه شده "شیعی" و "فارس زبانی بودن" نهفته است.

پس بحث بر سر مباحث تئوریک و یا جنگ "واژه ها" نیست. بحث در مورد ریشه درد است و تفکری که بستر مناسب را برای رشد ریشه های تبعیض و نابرابری و خودبزرگ بینی فراهم آورده است.