Skip to main content

آقای یوسف اذربایجان، تصور می

آقای یوسف اذربایجان، تصور می
Anonymous

آقای یوسف اذربایجان، تصور می کنم که 4 چیز را باید از هم تمیز دهیم:
1- قدمت استفاده از اصطلاح پان ترکیسم
2- استفاده از اصطلاح پانترکیسم برای کلیه فعالین ملی آذربایجان
3- استفاده از اصطلاح پانترکیسم برای عده ای خاص و جریاناتی خاص در درون فعالین ملی آذربایجان
1- محمد امین رسول زاده در کتاب <پان تورانیسم حاققیندا> حزب مساوات را از مبلغین <تورکچولوک> به شمار می آورد. البته شاید گفته شود که این مربوط به جمهوری آذربایجان است و ربطی به ایران و آذربایجان ایران ندارد.
در ایران برای نمونه به مقاله <آذربایجان یا یک مسئلة حیاتی و مماتی ایران> نوشته زنده یاد دکتر تقی ارانی مراجعه کنید که از این اصطلاح استفاده می کند.
همچنی به کتاب <آذربایجان در سیر تاریخ ایران : از آغاز تا اسلام> رحیم رئیس نیا مراجعه کنید.

دهها مورد از این آثار را می توان نام برد. برای یافتن آنها قدری همت لازم است.
2- من با شما موافق و همعقیده ام که وزارت اطلاعات و پان ایرانیستها و یا <پان فارسها> همه فعالین ملی آذربایجان را پان ترکیست و تجزیه طلب می نامند و تحت همین نام هم آنها را سرکوب می کنند. البته از حق نگذریم که متقابلا، بعضی از فعالین ملی آذربایجان هم هر کسی را که با ایده های آنها مخالفت می کند و موافق همزیستی در چارچوب یک کشور است را پان ایرانیست و پان فارس می نامند.
3- منتقدین فعالین ملی آذربایجان (تصور می کنم که باید قدر وجود منتقدین را دانست. بدون نقد فقط درجا زده می شود و یا عقب گرد می شود) فقط کسانی را پان ترک می نامند که به عقیده آنها دارای این گرایش و عقیده هستند و بین پان ترکیسم و بقیه فعالین ملی تفاوت قائل می شوند. به عقیده من فعالین ملی آذربایجان نباید تا اصطلاح <پان ترکیسم> را می شنوند از جا در بروند و با عصبیت برخورد کنند.
4- ما وقتی از پان ایرانیسم صحبت می کنیم می دانیم که تمامی پان ایرانیستها در حزب پان ایرانیست متشکل نشده اند. در ایران افراد بسیار زیادی هستند که تفکرات پان ایرانیستی دارند و یک پان ایرانیست واقعی و تمام عیار هستند ولی عضو هیچ حزب و تشکیلاتی نیستند.
واقعیت این است که ما در ایران حزبی به نام <حزب پان ایرانیست> داریم ولی حزبی با نام <حزب پان ترکیست> نداریم ولی آیا فعالینی وجود ندارند که <پان ترکیست> باشند؟ تصور می کنم که وجود <پان ترکیستها> را نمی توان انکار کرد.
در ضمن توجه کنید که اسم یک حزب همیشه نشان دهنده تمامی افکار و عقاید ان حزب نیست. یک حزب می تواند تحت اسمی کاملا متفاوت از <پان...> فعالیت کند ولی <پان...> به تمام معنا باشد.
از شما سوال می کنم که شما آقای صالح ایلدیریم و <حزب استقلال آذربایجان جنوبی> را که مرزهای آذربایجان را از یک طرف تا همدان و قروه و بیجارو از طرف دیگر تا قم می داند و می خواهد تانکهای خود را در مرز شهر کرمان مستقر بکند، در کدام کاتگوری قرار می دهید؟
یا آن دسته از فعالین ملی آذربایجان را که این مرزها را تا استان خراسان در شمال شرقی ایران و بختیاری در جنوب غربی ایران و سیستان و بلوجستان در جنوب شرقی ایران گسترش می دهند را در کدام کاتگوری جا می دهید؟