Skip to main content

بخش اول کامنت - شما اینجا

بخش اول کامنت - شما اینجا
Anonymous

بخش اول کامنت - شما اینجا بیشتر از ان که شرایط موجود را بسنجید و امکان تحقق استقلال اذربایجان را معین کنید بر روی امکانات بلقوه اذربایجان در جدای از ایران و استقلال تاکید کردید. یعنی شما فرمودید که اذربایجان دارای منابع است ، اذربایجان سرزمین وسیعی است و اینکه ایران بر خلاف قراددهای امضا شده بین حکومت مرکزی ایران وارد اذربایجان شده و انجا را اشغال کرده است. اینها همه گی صحیح است اما امروز نه شرایط بین المللی با نا امنیها ی منطقه ای و نه شرایط گروهای اذربایجانی و مردم اذربایجان برای جدای اماده نیست.

در حالی که دولت تورکیه رسما سرزمین تورکمنها را با حکومت شمال عراق معامله کرد بعید نیست که در تکرار وضعیتی مشابه در ایران ما را هم به یکی از همسایگان بفروشد. هیچ تضمینی برای حمایت جمهوری اذربایجان که خود درگیر جنگ قرهباغ است و حمایت تورکیه به عنوان دو دولت همسایه وجود ندارد. بدون کمکهای نظامی و سیاسی دوول بزرگ هم جدای عملا غیر ممکن است.
حقیقت این است که مردم اذربایجان به شکل عمومی هرگز خواستار جدای از ایران نیستند. تا جای که هیچ گروه سیاسی در مناطق اذربایجانی نشین توانای بسیج 100 نفر برای تظاهرات روز زبان مادری ندارد. بعضی از دوستان قضیه فوتبال و شعارهای ملی را مثال میزنند که از نظر من عوام فریبی است.
پنجاه هزار نفر موجود در ورزشگاه را نه حرکت ملی جمع کرده است نه گروههای مرتبط با ان بلکه ان جمعیت به خاطر فوتبال و هیجان در انجا جمع شده اند و تنها کاری که گروهها تورکگرا انجام داده اند این است که شعارهای خود در میان جوانانی که به دنبال هیجان هستند انتقال داده اند. علاوه بر شعارهای ملی شعارهای دیگری نیز سر داده میشود که من تا به حال ندیدم هیچ فعال حرکت ملی حتی به شکلی گذرا هم از انها یاد کند مانند شعار :
گوتو بویوک اوتور یره !!!
یعنی: باسن بزرگ بشین زمین.

اگر شعارهای ملی موجود در ورزشگاه را نماد تعلق 50 هزار نفر به حرکت ملی به حساب بیاوریم، منطق حکم میکند که این شعارها را که چندین دقیقه به شکل ممتد در ورزشگاه سر داده میشود را هم باید جز شعارهای دانست که حرکت ملی در ارزوی تحقق ان است!!!! چون این امکان ندارد که قبول کنیم کل استادیوم ملی و سرشار از اگاهی ملی است و ناگهان همان استادیوم خالی شده و جای خود را به یک مشت جوان هیجان زده داده است. اگر هر دو شعار متعلق به یک گروه است کاملا واضح است دلایل سر داده شدن ان شعارها ربطی به اموزه های ملی ندارد. می خواهم بگویم مسئله فقط تخلیه هیجان است نه چیز دیگر.
گروههای تورکگرای اذربایجان که قالب مدیا در دست انهاست شدیدا ضد ملی و وابسته هستند. تقریبا تمام گروههای بزرگ و سرتاسری حرکت ملی رسما به دست تورکیه و یا اذربایجان ساخته شده است. از کنگره اذربایجان جنوبی دولت تورکیه تا کنگره اذربایجانیان جهان و پارلمان اذربایجان جنوبی دولت جمهوری اذربایجان.

ایا شما میتوانید در ایران نشسته یکی از ماشینهای جادهای امریکا را دلبخواهی معامله کنید ؟؟؟ هرگز این امکان ندارد. چون ان ماشین در کنترل شما نیست در مالکیت شما نیست.
دولت اذربایجان در مقابل دخالتهای مذهبی ایران و کمکهای نظامی ایران به ارمنستان سعی میکند حرکت ملی را در دست بگیرد تا بتواند ان را با ایران معامله کند. دقیقا تورکیه هم همین کار را انجام میدهد. و این امری پنهان نیست هر هفته نمایندگان مجلس اذربایجان در تلوزیون لیدر تیوی حاضر شده میگویند: اگر ایران اهرم فشار مذهبی را اعمال کند باید بداند که ما اهرمهای به مراتب قویتر در اختیار داریم. نا گفته پیداست که ان اهرم شما و هم هستیم. پس ما از دید نزدیکترین دولت به ما چیزی جز اهرم فشار نیستیم و این کاملا طبیعی است انچیزی که غیر طبیعی است دروغهای برادری تورکی فعالان حرکت ملی اذربایجان است . فعالانی که کارشان در 20 سال اخیر چیزی جز تحریف تاریخ ملی اذربایجان ، توهین به شخصیتهای بزرگ اذربایجان و اشاعه ادبیات لاتی در فضای سیاسی اذربایجان نبوده است.