Skip to main content

مذاکرات هسته ای را کاری می

مذاکرات هسته ای را کاری می
کیانوش توکلی

مذاکرات هسته ای را کاری می کند که مردم کاری به کارش نداشته باشند تا سیاست زدایی شود.
ماجرا ساده است، هم مردم و هم دولت در یک اتحاد دارند باهم آیدنتیفای [همانند شدن] می کنند، منتها کجا؟ در اینجا [اشاره با دست به تصویر مراسم گرامیداشت مرتضی پاشایی]. موسیقی این آقا در برابر آرمان های اولیه انقلاب چه جایی دارد؟ هیچی. ابتذال و سقوط. مردم و دولت باهمدیگر دارند این سقوط را انجام می دهند. وحشت من از این است که در این ماجرا -که نمی دانم هر چه اسمش را می گذارید بگذارید پوپولیسم حاد یا هرچیزی کاری ندارم- یک چیز شبه فاشیستی هست که من از آن وحشت دارم. نه به دنبال یک هویت جدید و از این حرفا نه. این یک ترس متقابلی هست که درست مثل افرادی که از هم میترسند، پریدند در بغل هم که از هم نترسند، این یعنی سیاست زدایی، و سیاست زدایی یعنی انهدام هر آن چیزی که این انقلاب به خاطرش رخ داد و به خاطرش ایستاد

حلیل فنی موسیقی ایشون بسیار اهمیت داره، چطور میشه موسیقی ایشون رو تحلیل نکرد و حکم صادر کرد راجع به مرگ ایشون. بابت عمه ایشان جمع شدند؟ خب معلوم است که برای موسیقی ایشان جمع شدند. چطور می شود که شما این ابتذال را تحلیل نکنید و بگویید که من فقط به مرگ ایشان توجه می کنم. این ماجرا بوی بد می دهد و آن هم اتفاقا این است که دولت و ملت در یک اتحاد نامقدس می خواهند سیاست زدایی کنند. خیلی ممنون، متشکر».

و در ادامه هم همانطور که قابل حدس بود [و در مکتب فرانکفورت رایج است] به عامّه مردم تاخت. سلیقه موسیقی و درک مردم را به ریشخند گرفت. و در جواب اعتراض یک دخترِ جوانِ حدوداً بیست ساله که با صدای بلند می گفت:«آقای اباذری، تو نماینده مردم نیستی و مردم حق انتخاب دارند، مردم حق انتخاب زندگی خود را دارند»، این جمله تاریخی و ناگهانی خود را، [با حالتی فرا زمینی ! و کاریزماتیک] فریاد زد: «مردم ابله اند!» و ادامه داد:« معلومه من نماینده مردم نیستم، چه کسی گفته من نماینده مردمم. شماها این مردمید»...«شما حق دارید به هر موسیقی ای گوش بدید. اما این ایماژی است که فقط افراد ساده دلی مثل شما ممکنه باور کنند. میلیون ها مدل ساختند که شما محکومید بر مبنای اون مدل ها زندگی کنید. فکر می کنید دارید انتخاب می کنید». و در پاسخ شخص معترض دیگری گفت: «تفاوتی وجود داره بین شعر حافظ و شعر فلان شخص که داره توی اینترنت منتشر میشه.» مردم بهتر است آموزش ببینند تا اسیر چنین ابتذال هایی نشوند.
معترض بعدی وقتی گفت: «شما دارید به احساسات بخشی از مردم توهین می کنید». پاسخ شنید که :« بسیار خوشحالم که دارم توهین می کنم!... [دست زدنِ حُضار] ... برای اینکه این ملّت نشون داده که، باید بهش توهین بشه تا بره بفهمه که، ببین شما نمی تونید هم به این آقا [منظور مرتضی پاشایی] گوش بدید و هم به بتهوون گوش بدید، بعد تسکین بگیرید بخوابید!».
در پاسخ به کسانی که به قضیه نسل و تغییرات و تفاوت های نسلی اشاره می کردند؛ گفت:«نسلی وجود نداره، کسانی کوچک تر از سن شما، از شنیدن صدای پاشایی حال شون بهم میخوره... کسانی کم سن و سال تر از شما که آموزش موسیقی دارند، از شنیدن صدای این آقا، حالت استفراغ بهشون دست میده».
در همین جا اباذری از پشت تریبون بلند شد و آهنگ خروج از سالن داشت که به محاصره افراد طرفدار و معترض درآمد. همزمان، ختم جلسه اعلام شد و [در پوچ ترین حالتِ ممکن] کلیپی برای شادی روح مرحوم مرتضی پاشایی پخش شد!