Skip to main content

آقای محترم؛ بالاخره دنیا به

آقای محترم؛ بالاخره دنیا به
Anonymous

آقای محترم؛ بالاخره دنیا به سمت تک میهنی می رود یا نمی رود؟ ادعای پوچی مطرح کرده اید و حالا با هزار صفحه انشای صد من یک غاز هم نمی توانید آن را راست و ریست بکنید. امروز، خوب یا بد، در بسیاری نقاط دنیا مسئله استقلال خواهی مطرح است؛ در کانادا، بریتانیا، اسپانیا، ترکیه، ایران، عراق، پاکستان... . اینکه هزار سال بعد چه اتفاقی بیفتد هم به آن چه امروز در جریان است ارتباطی ندارد. نه من راجع به شرایط سیاسی - اجتماعی آن روز یقین دارم، نه شما. هر چه می گوییم حدسیاتمان است. همین طور غذاهای مورد علاقه این و آن. زرسالاران و سرمایه داران و شرکتهای چند ملیتی در خود امپریالیسم آمریکا هم خون مردم را در شیشه کرده اند نه فقط در بوسنی یا کروواسی.

این چیزها که گفتید ربطی به خوب یا بد بودن استقلال خواهی ندارد. پایداری کشورهای چند ملیتی در بلند مدت تنها با تساوی حقوق در همه جوانب ممکن است نه با ریشخند زبان گروههایی از مردم و سره نویسی و پالایش زبانی خاص. وگرنه قد هزار شاهنامه هم که انشای بی سر و ته بنویسید، تا تبعیض موجود است، تلاش برای رفع تبعیض هم وجود خواهد داشت، استقلال خواهی هم وجود خواهد داشت. پایداری کشورهای چند ملیتی در بلند مدت تنها با رواج همه جانبه فرهنگ و منش احترام به دیگر فرهنگها و زبانها ممکن است. شما که خود تنها هنرتان تمسخر زبان دیگران و انکار حقوق فرهنگی آنان و اصلا انکار وجود و هویت خود آنان است، کارتان ربطی به حفظ و صیانت از وفاق و همدلی ملی ندارد؛ همچنانکه ربطی به سوسیالیزم هم ندارد. اما به ناسیونالیزم کور و افراطی و بی منطق بسیار ارتباط دارد.
هرچند که مع الاسف شما حتی ناسیونالیست هم نیستید (ای کاش پان ایرانیست بودید ولی صداقت داشتید). هویت دیگری دارید که کوچکترین ارتباطی با صداقت و شجاعت اخلاقی ندارد.