Skip to main content

آقای تبریزی گرامی، اولا واژه

آقای تبریزی گرامی، اولا واژه
Anonymous

آقای تبریزی گرامی، اولا واژه تبعیض مساوی نابرابری نیست. تبعیض یعنی اینکه برای یکی رجحان قائل شوند و آن را با دیگری نابرابر کنند. اگر ساده کنیم تبعیض یعنی نابرابر کردن. یعنی رفتار نابرابر. ثانیا با به کار بردن این واژه یا آن لغت، تبعیض از بین نمی رود.
ثالثا شما مساله وجود تبعیض در ایران را طور دیگری مطرح می کنید و مثلا می گویید که چون زبان دری از هزار سال پیش زبان کاربردی ایرانیان است و از زمان رضا شاه زبان کاربردی نشده است، و چون قبل از رضا شاه مدرسه به ترکی و عربی و... نبوده است، پس تبعیضی هم در مورد زبان وجود ندارد. شما در باره نابرابری زن و مرد به عنوان بزرگترین نابرابری موجود نوشته اید. خوب، با استدلال شما می توانیم نتیجه بگیریم که چون این نابرابری در حق زنان از دیرباز وجود داشته است، پس تبعیضی علیه زنان هم وجود ندارد!!!

دوست عزیز، سوسیالیسم این نیست که چشم بر تبعیض ها ببندیم. اتفاقا برعکس، سوسیالیسم تبعیض ها را می بیند، آنها را عریان می کند و علیه آنهاست.
من نمی دانم چطور شما می توانید تبعیض به این بزرگی را در حق زبانهای رایج در ایران نبینید و یا بهتر است بگویم که به بهانه های مختلف چشم بر آنها می بندید.
وقتی در کشوری زبانهای مختلف رایجند و فقط یکی از آنها رسمی می شود، تبعیض از همینجا آغاز می شود. وقتی برای ترویج و پیشرفت یکی از این زبانها میلیاردها خرج می شود و برای دیگر زبانها حتی یک ریال هم خرج نمی شود، چه تبعیضی بالاتر از این؟
آقای تبریزی گرامی، مگر می شود گفت که چون تبعیض علیه زنان خیلی عظیم است، پس تبعیض علیه زبانها و فرهنگها بی اهمیت هستند و بیایید در مورد آنها صحبت نکنید؟
این چه سوسیالیسمی است که شما ارائه می کنید؟ آیا سوسیالیسم می گوید که جون این ستم و آن ستم بزرگ وجود دارد، چون کارگران استثمار می شوند، چون مردم گرسنه اند، پس اگر زبان و فرهنگت را از بین می برند، ساکت بنشین و حرفی از آنها نزن؟ کدام تئوریسین سوسیالیسم اینها را تئوریزه کرده است؟
این کدام سوسیالیسم است که مسائل را با به پیش کشیدن شراب و ویسکی و خاویار لوث می کند و زبانهای مردم و فرهنگ آنها را با زبان عمه ای و خاله ای و... نامیدن، مسخره می کند؟ من که جنین سوسیالیسمی را نمی شناسم. لطف کنید آدرس آن را بجز در کامنتهای خودتان، به من هم بدهید تا مطالعه کنم و یاد بگیرم. راستش را بخواهید، از نظر من جای چنین سوسیالیسمی در سطل آشغال است.