Skip to main content

گرامی، هر انقلابی هدف دارد و

گرامی، هر انقلابی هدف دارد و
آ. ائلیار

گرامی، هر انقلابی هدف دارد و اتحاد. بدون هدف و اتحاد انقلابی صورت نمیگیرد.انقلاب بهمن هم هدف و اتحاد داشت. این که میگویند می دانستند چه نمیخواهند ولی نمی دانستند چه میخواهند از نظر من درست نیست. همه ی نیروهای شرکت کننده در انقلاب هدف خود را داشتند. چپ حکومت زحمتکشان را میخواست.جبهه ی ملی حکومت ملی مثل مصدق را میخواست. مجاهدین حکومت مذهبی خود را میخواستند. خمینی حکومت اسلامی میخواست. انقلاب توسط مردم صورت گرفت رهبری اکثریت مردم را خمینی توانست بدست بیاورد.راهش توسط حمایت کشورهای بزرگ در رسانه ها و گوادالوپ و صحبت با ارتش هموار شد. بخاطر ترس از همسایه شمالی.
چپ و مجاهدین و بعد ملی ها و ملی مذهبی ها مثل بازرگان شکست خوردند.جریان خمینی مسلط شد و حکومت خود را مستقر کرد.

انقلاب آینده ازحالا هم هدف دارد. برداشت من آن است که اکثریت نیروها هدفشان یک «جمهوری جدا از مذهب و تا حدی دموکراتیک» است.

البته همه حقوق بشر را قبول دارند. تحقق اش در عمل موضوع دیگری ست. سر کار آمدن «حکومت یک جریان» بستگی به رقابتها دارد. استقرار یک «حکومت جمعی از جریانها» هم باز به رقابتها و اندازه ی نیروها بستگی دارد.
حکومت یک حزبی یا چند حزبی بستگی به توازون نیروها دارد. دیکتاتوری یا دموکراتیک از همینجا بر میخیزد.
مهم برنامه خوب و خوب نیست - بل ماهیت نیرو یا نیروهاست که برنامه را عمل میکنند یانه؟
خمینی هم حرفهای خوب خوب میگفت ولی عکسش را عمل کرد.
توجه کنیم هدف نیروها اکنون هم تا حدی بجای خود باقی ست. همان اهداف را میخواهند. که در یک سیستم چند حزبی میتوانند رقابت کنند. خمینی و اسلام اش اهل رقابت نبود -اهل حذف بود. سیستم چند حزبی را قبول نکرد. و همه را حذف نمود. حالا مشکل را سیستم چند حزبی حل میکند اگر جریانی یا جریانهایی به حذف رقیب اقدام نکنند.