Skip to main content

آقای پیروز گرامی، شواهد

آقای پیروز گرامی، شواهد
کاوه جویا

آقای پیروز گرامی، با سپاس از شما برای توجه تان، شواهد بسیاری وجود دارند که نشان می دهند توفان ریزگردی در خوزستان ریشه ی درونمرزی دارد و از سیاست های نادرست و ضد ملی رژیم جمهوری اسلامی سرچشمه می گیرد. حتی رسانه های حکومتی و کارشناسان دولتی نیز به این نکته اشاره کرده اند. برای نمونه در سرمقاله ی روزنامه ی ابتکار در این باره آمده است: " ... در خوزستان بالاخره مسوولان استاني به ساخت داخل بودن ريزگردها اعتراف مي‌کنند و مي‌گويند که تا سال گذشته کانون اين پديده کشورهاي همسايه بود اما مطالعات جديد نشان مي‌دهد که شرايط تغيير کرده و عامل اصلي گرد و غبارها ديگر خارج از کشور نيست. براي اولين بار مسئولان استانداري خوزستان اعتراف کرده اند که انحراف آب کارون و سدهاي واقع در شمال استان باعث کاهش آب ورودي به تالاب‌هاي غرب و جنوب خوزستان شده و اين مساله

يکي از عوامل وقوع اين پديده بوده است. تجربه محلي هم مي‌گويد که در زمستان از باد شمال خبري نيست و جهت باد در اين فصل از سال معمولا از جنوب شرق به شمال است. مديرکل محيط زيست خوزستان هم تغيير وضع در اين منطقه را تاييد کرده و گفته است که «گرد و خاک هاي اخير از ماهشهر در جنوب شرق اهواز به سمت شمال غرب يعني مرکز استان و شهرهاي شادگان، انديمشک، دزفول و شوش حرکت کرد». با توجه به منشاء و مسير جديد ريزگردها و جهت باد، احتمالا اين بار علاوه بر اين که در ساخت ريزگرد خودکفا شده‌ايم با عبور موج زمستانه ريزگردها از مرز، احتمالا براي اولين بار به عراق هم ريزگرد صادر کرده ايم!"
نشانی لینک: http://www.parsine.com/fa/print/224574
از سویی ، نماینده ی اهواز در مجلس رژیم می گوید: "... خشکاندن قسمتی از این تالاب برای حفر چاه‌های مشترک نفتی و عدم مالت پاشی ۲۰۰ هزار از اراضی استان خوزستان ـ که مصوبه دولت دهم بود و تنها ۱۰ درصد انجام شد ـ و در ‌‌نهایت کاهش حق آبه این تالاب دلیل این توفان‌هاست. تمام کارهایی که برای رفع این معضل انجام شد، تشکیل کارگروه و کمیته برای آن بود و نتیجه آن این بود که نام این گرد و غبار شد، ریزگرد. خسارات‌‌ اقتصادی و کشاورزی آن مشهود نیست و معلوم نمی‌شود، ‌چه اتفاقی برای محصولات افتاده است."
نشانی لینک: http://www.tabnak.ir/fa/news/474523
روشن است که مقامات بالای رژیم، از جمله رئیس سازمان محیط زیست دولت روحانی، می کوشند ریشه ی توفان ریزگردی را برونمرزی جلوه دهند تا نقش رژیم و مقامات دولت های کنونی و پیشین را در این فاجعه ی زیست بومی بپوشانند.