Skip to main content

دوستان آذربایجانی عزیز،

دوستان آذربایجانی عزیز،
آ. ائلیار

آزادی خودی و غیر خودی ندارد

دوستان آذربایجانی عزیز،
اجازه بدهید در مورد برداشتن پیکره ی فردوسی،کمی عمیق تر بیاندیشیم:چرا رژیم این مجسمه را برداشته؟ برای چه؟ دلش به فرهنگ ترکی و برابری زن و مرد یا انسانها سوخته که فردوسی را از میدان حذف کرده است؟ «ننم منه کور دییب-هرگلنی وور دیب» -ننه ام گفته "کورم -هر که بیاد میزنم!-نکنید. کمی به «علت-و-معلول» حرکتها فکر کنید. چرا این مجسمه را حذف کرده؟
-رژیم دلش به فرهنگ آذربایجان و زن نسوخته. او «ؤز ده وه سین قووالیر» -دنبال شترخود است.
- رژیم در تضاد «فرهنگ اسلامی-فرهنگ ناسیونالیسم فارسی» گیر کرده است. برای خدمت به فرهنگ اسلامی-حکومتی خود-برای تسلط بیشتر بر جامعه-برای «افزایش اختناق» بر جامعه مجسمه را برداشته است.
موضع درست:

1-رژیم حق ندارد آزادی فرهنگ ها را مانع بشود. از جمله فرهنگ فارسی را. 2- ما آذربایجانی ها دوست داریم مثلاً بجای فردوسی مجسمه ی نسیمی-فضولی و...
را داشته باشیم.
در این موضع هم عمل حکومت را که «فرهنگ ستیزی و اختناق آفرینی»ست نقد میکنی -و هم بجای آن فرهنگ خودت را می نشانی.از آزادی فرهنگ خود دفاع میکنی.
موضع «از هر طرف کشته شود-به نفع من است» غلط است. ما در خمینی تجربه کردیم ضدیت او با شاه و امپریالیسم برابر ضدیت ما با این موضوعات نبود. او دنبال شتر خود بود که دیدید چه به روزگار مردمان آورد.
کور-کورانه هرچه و هر که را دیدید «خوب-به نفع خود»ارزیانی نکنید. عمل حکومت فرهنگ ستیزی ست. غلط است. فرهنگ بایدذآزاد باشد. اینکه من مجسمه ی فرهنگ خود را میخواهم دلیل نمی شود فرهنگ دیگری ممنوع شود.
من طرفدار اینم که : اگر مردم دوست داشتند و خواستند مجسمه ی فردوسی در طوس آزاد باشد و پیکره ی نسیمی شاعر بزرگ آذربایجانی در سلماس. یعنی طرفدار آزادی همه فرهنگها و میراث آنها هستم.
دوستانی که این را غلط میدانند دلایل خود را بفرمایند. در غیر این صورت از ««ننم منه کور دییب-هرگلنی وور دیب» دست بردارند. و دیگران را بما نخندانند. که خوب نیست.خوب که چه عرض کنم خجالت آور است. دو راه داری یا ضد آزادی فرهنگ هستی یا خواهان آزادی همه ی آنها. در آزادی ، مال من و تو -نداریم. آزادی برای همگان است.

من بسیار متأسفم که این چیزهای ابتدایی را مجبورم برای دوستان خود توضیح بدهم. انتظار داشتم اینان موضع درست را همان اول تشخیض میدادند و می نوشتند. متأسفانه خیلی عقب مانده ایم. خیلی...