Skip to main content

در پیرامون اطلاعیه ی

در پیرامون اطلاعیه ی
آ. ائلیار

در پیرامون اطلاعیه ی
حرکت دموکراتیک ملی آزربایجان جنوبی

با پیشنهاد دوست کاربری این اطلاعیه را درج کردم، لازم میدانم نظرم را در مورد آن به کوتاهی اشاره کنم:
1- اطلاعیه مثل مطالب جمهوری اسلامی با نام خدا شروع شده یعنی :«به نام خدای بزرگ».
اشکال این کار و دید آن است که هنوز نمی تواند «اندیشه ی جدایی دین از دولت» را درک و رعایت کند. این تفکر یک تلاش مذهبی ست. و از این رو نیز عقب مانده و برای آذربایجان مشکل ساز. آذربایجان نیاز به «دید و اندیشه ی جدایی دین از دولت» دارد. این اطلاعیه خلاف آن است.
2- اطلاعیه از سوی «گروه ری-زی چیها» داده شده که در مورد گرایش آن در مقالاتم نوشته ام، که ترکیست؛ ناسیونالیست افراطی، و مذهبی ست. و ترکیه گراست. از اهالی «تبریز-باکو-آنکارا»ست.
3- مقوله ی «جبر تاریخ» را از مارکسیسم کلاسیک برداشته که تز غلطی ست. تاریخ گذشته است و هیچ جبری هم ندارد.

این انسان است که زندگی خود را میسازد یا توانایی ساخت آن را نمی یابد.
4- «ما پیروزیم-چون حق با ماست». سخن نادرستی ست. و نشانه سطحی اندیشی. حق داشتن یا نداشتن هیچ وقت دلیل پیروزی یا شکست نیست. حق و پیروزی دو مقوله ی جداگانه است و کسب آنها به شرایط خاصی نیاز دارد.
5- خواهان رفع ستم فرهنگی ست. خواسته ی درست و بحقی ست. اما خواسته ی درست دلیل پیروزی نیست. 100 سال است خواسته های درست و بحق در ایران و جهان شکست میخورد و هرگز هم پیروز نمی شود.
6- نوشته با سطح فکر سیاسی بسیار کودکانه ، نوشته شده که برای فضای سیاسی آذربایجان خجالت آور است. نام «کودکی سیاسی»
برازنده ی آن است.
7- نکته ی مهم دیگر که توجه دوستان آذربایجانی را به آن جلب میکنم این است که:
در دنیای امروز که «انقلاب آگاهی» توسط انترنت و کتاب به سرعت پیش میرود، جمع های «مرتجع و عقب مانده» را باید دست ساخت حکومت های مرتجع ارزیابی و تحلیل نمود. «جمع های مستقل و آزاد اندیش» نمی توانند مرتجع بمانند یا باشند و «سیاست و ایده های عقب مانده» را نمایندگی کنند. اگر جمعی در چنین شرایطی دوام بیاورد به معنای آن است که «سرش به آخری» مشغول است. دوران ما دورانی ست که خط فاصل بین جمع دست ساز و مستقل کشیده است. امکان موجودیت جمع مستقل مرتجع وجود ندارد.اگر باشد به علت آن است که دست مرتجعی اورا حمایت میکند و از این رو نیز مستقل نیست.