Skip to main content

پوپولیسم

پوپولیسم
آ. ائلیار

پوپولیسم
من با این نام موافق نیستم.با نام انقلاب همگانی یا عمومی کلاسیک موافقم. همه ی انقلابهای کلاسیک همگانی بودند. اصلا انقلاب ، عمومی و همگانی ست. تنها کسب رهبری آن تعیین کننده ی راه آن است. اگر نیروهای مترقی و دموکرات و رفع تبعیض و عدالت اجتماعی رهبری را کسب کنند انقلاب دموکراتیک عدالت خواهانه خواهد بود در غیر این صورت مذهب و دیکتاتوری با تغییر چهره تکرار خواهد گردید.

انقلاب 57 ایران یک انقلاب کلاسیک-عمومی-ضد دیکتاتوری-دموکراسی خواه،عدالت اجتماعی طلب-ضد تبعیض بود که به علت ضعف نیروهای مترقی «چپ و دموکرات » رهبری به دست ارتجاعی ترین نیرو -خمینی افتاد. که هنوز با اقتدار مطلق بعد از نابود کردن رقیبان حکومت میکند.
انقلاب 57 یک انقلاب دموکراتیک شکست خورده است. از این رو ایران بار دیگر در آستانه ی انقلاب دموکراتیک قرار دارد.
امید است در این انقلاب پای مذهب از آن بیرون انداخته شود.

نام انقلاب بهمن 57 ایران:
انقلاب دموکراتیک شکست خورده.

ویژگی ،شعارها،نام انقلاب پیشرو:
ویژگی:جمهوریت-جدایی دین از دولت- فدرالیسم-رفع تبعیض و عدالت اجتماعی.

نام انقلاب باز «انقلاب دموکراتیک ایران» است.
چرایش آن است که پیروزی وظایف شکست خورده ی مشروطیت-جنبشهای مختلف میانه- و انقلاب بهمن را به عهده دارد که به انجام برساند.

دیدگاه من و تفاوت آن با دیدگاه درویش پور عزیز:
من تلاشهای روشنگرانه ی درویش پور گرامی را دنبال میکنم و به آنها ارج می نهم. ایشان از روشنگران مسایل جامعه ی ماست که میکوشند نقاط تاریک گذشته و حال را روشن کنند. با اشتراکات بسیار که دارم، کوشیدم تفاوت نگاه خود را با بیان روایتم از انقلاب بهمن، بیان کنم. و انتخاب را به عهده ی خواننده محول کنم.

موضوع انقلاب بهمن 57:
تاریخ انقلاب- تحلیل آن- و درسهایش، نیاز به کتاب چندین جلدی دارد و کاری تحقیقاتی ست.
امید است کسانی که «توانایی و زمان» این کار ضروری را دارند به آن اقدام کنند.
من کوشیدم نتایخ چنین نوشته ای را به صورت تئوریک از دید خود تلگرافی بیان کنم. فکر میکنم اگر خودم به کار چنان کتابی اقدام می نمود به احتمال قریب به یقین به این نتایج میرسیدم که عنوان کردم. شاید هم در عمل به نتایج دیگری میرسیدم که تحقیقات نشان میداد؛ نمیدانم. اما اکنون روایتم چنین است.

نامهای نادرست:

با نامهای «انقلاب پوپولیستی»،«انقلاب لمپنها»،«انقلاب انتحار اسلامی»، «انقلاب اسلامی»، و مانند اینها مخالفم. این نامها درست نیست. انقلاب ایران «انقلاب دموکراتیک» بود به خاطر وظایف تاریخی و حاضر اش. شکست انقلاب توسط خمینی آن را به «حکومت اسلامی» نه انقلاب اسلامی، رساند. نظام اسلامی با حکومت اسلامی خمینی پا گرفت.

نظر درویش پور گرامی در مورد این روایت حتماً برایم قابل توجه خواهد بود.