Skip to main content

قسمت سوم مقاله:

قسمت سوم مقاله:
آ. ائلیار

قسمت سوم مقاله:
با درج قسمت سوم مقاله مطلب تکمیل شد و حالا روشن است که پیام نویسنده چیست؟:
خبر:
1-«همایش اردیبهشت ماه که به همت «جامعه دانشگاهی آذربایجان » و با رویکرد تخصص محوری برگزار خواهد شد و اقدام به جمع آوری مقالات از کل کشور و سایر کشورهای ترک زبان نموده است، »
2-«برگزاری مراسم شعر و موسیقی از سوی فعالان آذربایجان» گویا باز در اردیبهشت.

نظر نویسنده:
-«برگزاری مراسم سطحی شعر و موسیقی مراسمی در حد سرگرمی » خواهد بود.( خواهان حذف این مراسم است)

دلیل مخالفت نویسنده:
از سه بخش مقاله:
1-فعال که طرف مقابل است: وابسته به حکومت و مجاهد-ناصادق (اتهام)
2- برنامه ی شعر-موسیقی خذف شود. سرگرمی ست و بیخود و زیانمند.(حذف شود- رقیب)
3- (همایشی بین المللی زبان ترکی از سوی جامعه ی دانشگاهیان آذربایجان که مستقل است)(این مستقل-دیگری وابسته)

4- « آیا این شعر و موسیقی خواندن برای حرکت ملی آذربایجان دستاوردی هم خواهد داشت و یا با پدیده جدیدی روبرو خواهیم بود ؟ .قرار است از دل این مراسم لیدر یا لیدرهای جدیدی به حرکت ملی تحمیل شود؟لیدر سازی ها موجب جبهه گیری هایی شده است که حرکت ملی را به ایستایی و حتی واپسگرایی کشانده است. » (حدس و گمان-ترس)

چرا کسانی که می دانستند قرار است همایشی بین المللی در خصوص زبان ترکی برگزار شود، با این عجله سعی کردند فعالان حرکت ملی را به هیجان آورده و به سمت برگزاری یک یا چند مراسم شعر خوانی و موسیقی هدایت کنند؟
چه دستهایی در کار بود تا به مردم آذربایجان نشان دهد که سطح درک فعالانتان در حد برگزاری یک مراسم شعر و موسیقی است؟ هیچ رابطه منطقی مابین زبان مادری و برگزاری مراسم سطحی شعر و موسیقی نیست.
جواب تمام این سوالها در روز 2 اسفند و روزهای بعد از آن داده خواهد شد.»(نفی رقیب-عدم به رسمیت شناختن حق فعالیت طرف مقابل و...)

نقد مقاله:
- زبان و شعر و موسیقی متضاد نیستند و هر سه لازمه فرهنگ ماست. تضادها بین «برنامه من و برنامه او» وجود دارد. که برای ما معلوم نیست علت این تضاد چیست.رقابت یا وابستگی به حکومت؟ یا هردو - از کدام طرف؟ مشخص است نویسنده بدون رعایت حق طرف مقابل او را نفی میکند.
-ظاهر پیداست که برنامه ی زبان برخلاف گفته ی خود مستقل نیست. اگر مستقل بود اتهام به دیگری مطرح نمیکرد. حق فعالیت طرف را به رسمیت میشناخت.و...
-مستقل یا وابسته بودن برنامه بعد از انجام و در آینده مشخص خواهد شد.
- راه درست مستقل بودن هر دو برنامه است. چه بدون اجازه باشد و چه با اجازه.
-گروهها و افراد تلاشگر آزاد هستند که اگر دوست داشتند لیدرسازی کنند یا نکنند. و هر طور که دوست دارند و درست میدانند برنامه را انجام دهند. نقد برنامه بعد از انجام صورت میگیرد.
-انتقاد ها در جنبش رفع تبعیض و کسب حقوق بهتر است نخست مستقیم بین طرفین باشد. مگر اینکه دو دوست نباشند.

کل مقاله برای نفی طرف مقابل نوشته شده است. برنامه ی زبان یا این جامعه ی دانشگاهی معلوم نیست چگونه مستقل است؟ تحت چتر دولت؟ امید است که واقعا مستقل باشد نه الکی ادعا کند.
ما از کار طرف مقابل بی خبریم. نظری هم نمی توان داد. طرف مقابل حق دارد برنامه موسقی و شعر را داشته باشد.
زبان و شعر و موسیقی عمیقا ربط دارند و سه عنصر یک چیز اند. بهتر است هر سه مستقل و متحد باشند. غیر از این غلط است و زیان مند.