Skip to main content

سه شنبه 28 بهمن ماه سال جاری

سه شنبه 28 بهمن ماه سال جاری
Anonymous

سه شنبه 28 بهمن ماه سال جاری نقاشی دیواری فردوسی و شخصیت های شاهنامه به طول 5000 متر در دیوارهای بلوار خیام مشهد پاک و قرار بر آن شده است که تصاویری از شهدا جایگزین آن شود.
چهار سال قبل نیز نقاشی های شاهنامه از دیوارهای حاشیه بلوار فردوسی مشهد یعنی املاک وابسته به آستان قدس رضوی پاک شد.برای هیچ یک از این موارد نه جنجال رسانه ای بر پا شد و نه ادیبان زبان پارسی طومار امضا کرده و فرافکنی کردند. همزمان با تخریب دیوار فردوسی در مشهد آن هم به طول 5000 متر و هزینه ی گزاف که صرف آن شده بود در مقیاس بسیار کوچکتر شهرداری و شورای شهر سلماس تصمیم می گیرد که تندیس قدیمی فردوسی که از نظر هنری فاقد ارزش بود را برچیده و میدان مجاور خیابان فردوسی سلماس را به نام انقلاب تغیر دهند.



این تصمیم نمایندگان شورای شهر سلماس موجی از اعتراضات شدید و کینه ورزانه افرادی را به دنبال داشته و دارد که به واقع شخصیت ابوالقاسم فردوسی را نیز دستاویز اهداف شوم و پلیدشان قرار داده اند. چرا که در موارد مشابه در شهر مشهد و همچنین سرقت مجسمه های استاد شهریار و ستارخان در تهران کوچکترین واکنشی از خود نشان ندادند.

موضوع بسیار مهمی که در سخنان غرض ورزانه این ادیبان دلواپس! آشکارا جلوه می کند. من باب مثال «تورج دریایی» دانشیار تاریخ و فرهنگ جوامع پارسی زبان دانشگاه کالیفرنیا، فولرتن در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد «رادیو فردا» به تاریخ چهارم اسفندماه 93 با انتقاد شدید از عملکرد شهردار و شورای شهر سلماس می گوید. فردوسی نماد وحدت و یکپارچگی ایرانیان است! وی با صدایی برآشفته ادامه میدهد: سایت شهرداری سلماس را نگاه کرده و از نوشته های جعلی آن که بر گرفته از تحریفات تاریخی جمهوری آذربایجان است در بهت و حیرتم! پیشینه سلماس را به پروتوتورک ها و سومرها مربوط دانسته اند که این یک دروغ بزرگ است. مغولستان خواستگاه پروتوتورک هاست
یشان آشکارا مسئولین شهر را مورد اتهام قرار می دهد و با ادبیاتی که به هیچ وجه برازنده یک ادیب و محقق نمی تواند باشد برداشت یکسویه خود از تاریخ را ارائه می دهد و هیچ حقی را برای دیگر محققان قائل نیست و تقلید وار شعارهای محافل پان فارسیسم را در ضدیت با تاریخ و فرهنگ مردمان آذربایجان تکرار می کند.

جدای از این ادیبان! برخی از افراد سیاسی و اجرایی نیز در این مقوله وارد شده و اظهار نظر کرده اند که از جمله آنها احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران است که در سخنانی تامل برانگیز نقش فردوسی در ترویج فرهنگ ایرانی و شیعی را بی نظیر میداند. آقای مسجد جامعی با زیرکی مذهب شیعه را نیز بیان میکند تا در دفاع تمام قد از افکار فردوسی و مکتب فردوسی شائبه ای به وی وارد نشود.

دلواپسان فردوسی نیک می دانند که شاعر طوس نماد نفرت پراکنی قومی، مذهبی و زن ستیزی در جامعه ایرانی است و به گمانم این عزیزان نه دغدغه فردوسی بلکه دغدغه هویت خواهی مردم آذربایجان را دارند.

محمدعلی ارجمندی - 5/12/93