Skip to main content

اجازه بدهید نخست حرفم را بزنم

اجازه بدهید نخست حرفم را بزنم
آ. ائلیار

اجازه بدهید نخست حرفم را بزنم :
کسی که زبانی را ساطور زبان دیگر کند، اعمال تبعیض میکند. و به همین دلیل و منطق راسیست است.
هیچ زبانی گناهکار نیست بل ساطور کننده ی زبان گناهکار است. چه حکومتی باشد و چه غیر حکومتی. چه عامی باشد و چه ادیب و سیاسی کار.
بروید کلاه خود را قاضی کنید. درک این چیز مغز کانت نمیخواهد-مشدعلی بقال همسایه من هم این را زشت می نامد.
آیا عملا از ساطور بودن و شدن زبان فارسی بر دیگر زبانها دفاع نمی کنید؟ اگر نمی کنید کو « فکر برابری» تان؟ اگر از نابرابری دفاع میکنید متأسفم برای شماها. راسیست تشریف دارید!

من خود با چندین زبان آشنایی داریم و همه ی زبانهای روی زمین را عاشقانه دوست دارم. به هیچ چیز هم «نفرت» ندارم. مقولات «دشمن» و «نفرت» در فرهنگ شخصی من نیست. به «درست و نادرست» میاندیسم.
زبان فارسی زبان بیشتر نوشته های من است.

با این همه من مخالف «ساطور» بودن زبان فارسی هستم.
اینکه ایران با زور اسلام آورد
یا با زور شیعه شد
اینجا مشکل و مسئله ی من نیست. انسان آزاد است هر مذهب و دین و فلسفه ای را داشته باشد -یا نداشته باشد. کار شخصی اوست. و میتواند با هر ایده ی شخصی «گریه و مویه» کند. باز کار شخصی اوست.
آنچه به زبان و فرهنگ در ایران مربوط میشود اعمال تبعیض از سوی «حکومت » است و هواداری از سوی بخشی از غیر حکومتی هاست. مشکل «تبعیض و طرفداران» آن است. نوشته های من نیز متوجه آنهاست. اینان را طبق دلیلی که در بالا
ذکر نمودم «راسیست» مینامم. که مورد نکوهش فرهنگ جهانی و بشری ست. سخنم این است که «عقب ماندگی را کنار بگذارید ؛ اگر میخواهید درساختن زندگی بهتر موفق شوید».