Skip to main content

دیدبان حقوق بشر: عرب‌ها در

دیدبان حقوق بشر: عرب‌ها در
Anonymous

دیدبان حقوق بشر: عرب‌ها در کردستان عراق تحت 'تبعیض و بدرفتاری' هستند
دیدبان حقوق بشر گزارشی منتشر کرده است که براساس آن، نیروهای آسایش (پلیس) و پیشمرگ کرد عراقی ماه‌هاست که شمار زیادی از آواره‌های عرب سنی عراقی را در منطقه‌ای پشت مرزهای کردستان عراق محصور کرده و به آنها نه اجازه بازگشت به خانه‌هایشان می‌دهند و نه امکان ورود به کردستان عراق را برایشان فراهم می‌کنند.
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2015/02/150227_mgh_hrw_iraq_kurds_rep



در این گزارش آمده است که این آوارگان، ساکنان مناطقی اطراف شیخان، زمار و تل‌کیف در استان نینوا و مخمور در استان اربیل بوده‌اند و بخشی از جمعیت آنها را کردها و بخشی را عرب‌های سنی‌مذهب تشکیل می‌داده‌اند. حاکمیت بر آنها نیز مورد مناقشه دولت مرکزی و دولت خودمختار کرد عراق بوده است.

دیدبان حقوق بشر اضافه کرده است که اوایل تابستان گذشته و در پی پیشروی نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، مردم این مناطق، خانه‌هایشان را به قصد مناطق امن‌تر در کردستان عراق ترک کرده‌اند، اما از زمانی که امنیت به مناطق سکونت آنها برگشته، تنها به کردها اجازه داده شده که به خانه‌هایشان برگردند و از بازگشت عرب‌ها جلوگیری شده است.

بنابر این گزارش، شمار زیادی از آوارگان عرب در مناطق صنعتی متروکه پشت مرزهای کردستان عراق اسکان داده شده‌اند و کمک‌هایی که آوارگان کرد، یزیدی و مسیحی دریافت می کنند، به آنان داده نمی‌شود.