Skip to main content

گاهی که آفتاب تموز مغز ادم رو

گاهی که آفتاب تموز مغز ادم رو
Anonymous

گاهی که آفتاب تموز مغز ادم رو آبپز میکنه، بعضیها شمع به دست دنبال آفتاب می گردند. آقای بنی طرف می نویسد: عید نوروز گرچه در بهترین وقت سال و هنگام آغاز رویش طبیعت قرار دارد اما عید ملی ملت عرب در ایران نیست.
اینجا صحبت بر سر اعراب کشورهای دیگر است یا اعراب ایران؟
ایشان می نویسد: در واقع عید فطر مهمترین و اساسی ترین عید ملی و مذهبی ملت عرب در ایران است.
باز اینجا صحبت سر اعراب ایران است یا مراکش یا ...
برخیها مثل اینکه خوششان می آید الکی بهانه جویی کنند. عزیز من؛ یک عرب ایرانی، به سادگی و به زبان قند و عسل فارسی میگوید که اعراب ایران جشنی به نام نوروز نداشته و سنتهایی مثل سفره هفت سین و غیره ذالک ندارند و«این مناسبت ها جزو فرهنگشان نیست.» و به جایش عید فطر را گرامی می دارند. کجای این نوشته مطلب بغرنجی دارد که به صائب و خواجه حافظ و غیره متوسل شویم؟

اول این نوشته کوتاه آقای بنی طرف نوروز را به همه مللی که انرا گرامی می دارند تبریک می گوید و آخر نوشته هم می نویسد: طرح این بحث به قصد شناخت بیشتر یکی از این ملل انجام می گیرد، چون براین باورم که بسیاراند کسانی که از این مسایل بی اطلاع وناآگاه اند.
جهت اطلاع رسانی، من هم به عنوان یک آذربایجانی بگویم که ما در آذربایجان به صورت سنتی چیزی به اسم سفره هفت سین نداریم. چون به سیب و سماق و سنجد و ... چیزهای دیگری می گوییم که با سین شروع نمی شوند. مراسم نوروز در آذربایجان ویژگیهای منحصر بفردی دارد که آن نیز در مناطق مختلف آذربایجان متفاوت است. مثلا رسوم روستاهای زنجان با اردبیل فرق دارند. ما در آذربایجان «کئچل و کوسا» داریم و به صورت سنتی تخم مرغ رنگ می کردیم و سبزه سبز می کردیم و در محله ها معمولا یکی دو تا خانواده باحوصله و سلیقه پیدا می شد که سمنو می پختند و به بقیه «احسان» میدادند. ولی در رسوم آذربایجانیها سفره هفت سین وجود نداشته.
امیدوارم حالا من بند را آب نداده باشم!!!