Skip to main content

پرسش اینست که:

پرسش اینست که:
اقبال اقبالی

پرسش اینست که:
"حتی اگر روسری زنان مجاهد را جدی نگیریم ، نظام پیشنهاد مسعود و مریم با ان همه روابطی که با کشورهای غرب برقرار کرده اند،... نمی تواند سکولار نباشد" ؟
چسباندن سکولاریسم به گروه های مدافع حکومت اسلامی، تکرار تئوری بافی های از اجزاء متناقض است. جمهوری چه ربطی به اسلام دارد؟ ملی گرا چگونه می تواند اسلامگرا (مدافع حکومت اسلامی) باشد؟ حکومت جهانی اسلامگرایان ملی گرا؟ حکومت سکولاردمکرات اسلامگرایان؟
واقعیت اینست که دره تناقضات میان نظرات و پراتیک مدافعان سلطه اسلام بر ایران پرناشدنی است و بقول اسماعیل خوئی مثلت چهار ضلعی وجود ندارد! حال سازمانی اسلامی - فاشیستی ادعای سکولار بودن دارد و بر پرچم خود شعار مثلث چهار ضلعی نوشته است. آنها هم تناقض خمینی (شعارجمهوری اسلامی) را یدک می کشند. خمینی مردم را خرفت فرض کرد و با اتکاء بر اقلیت خرفت جامعه، اهداف خود را به ملت تحمیل کرد.

اگر ما مفهوم سکولاریسم را تا حد روسری، دیسکو و عرقخوری تنزل دهیم، خاتمی ، رفسنجانی، روحانی و .. هم زیر هجوم و فشار جنبش های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی،"سکولار" میشوند، تا بتوانند اهرم های اصلی قدرت مذهبی در حکومت، اموزش و پرورش، اقتصاد و ... را حفظ کنند ومانع ایجاد و استقرار نظام سکولار دمکراسی گردند.
بنابراین نه مسعود ومریم، نه حسین و زهرا (رهنورد) و نه هیچ مدافع دیگر حکومت اسلامی نمی توانند سکولار دمکرات باشند؛ چون حکومت اسلامی، شعار مثلث چهار ضلعی است.
کیانوش نوشته است: جنبش یعنی حرکت توده ای در زمان حال
اما جنبش سکولار دمکراسی مورد نظر اقبالی در کجاست؟ اینکه 100 و یا 1000 نفر در یک سالنی در امریکا و یا اروپا جمع می شوند را می شود«جنبش »نامید؟ خیر ... نام ان جنبش نیست بلکه« جریان» و«سازمان» سکولار و دمکرات است
این سخن درستی است که گروهی از اپوزیسیون خود جنبش نیستند و همین انتقاد در ارتباط با "جنبش جمهوریخواهان سکولار دمکرات ایران"، در مباجثات پیشاکنگره موسس طرح شد. جنبش اقدامی سیاسی مرتبط با نیروهای اجتماعی حاضر در میدان است. مبارزه در ایران امروز علیه حکومت اسلامی در اشکال گوناگون وجود دارد. اما هنوز جبهه (جنبشی فراگیر) برای نمایندگی ارگانیک آن شکل نگرفته است. ایجاد "نهاد هماهنگی جنبش سکولار دمکراتهای ایران" تلاشی برای جلب مشارکت عمومی و گامی در این راه دشوار است.
ادامه دارد