Skip to main content

کامنت اول

کامنت اول
اژدر بهنام

کامنت اول
پیش از همه، انتشار عمومی اسناد ارائه شده به کنگره سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) – (از این پس برای اختصار سازمان اکثریت خواهم نوشت) - را اقدامی بسیار مثبت می‌دانم و امیدوارم که این شیوه، در میان سازمانهای سیاسی ایران عمومیت یابد. بردن اسناد و تصویب آنها در کنگره‌ها و اعلام بعدی آنها، شیوه‌ای غیردمکراتیک است که متاسفانه در میان اکثر سازمان‌های سیاسی مرسوم است.
و اما در مورد اسناد:

سند سیاسی مصوب شورای مرکزی
عليه ولايت فقيه، نظامی ـ امنيتی ها و راست افراطی...:

1- به نظر من بخش اول، یعنی "پروژه هسته‌ای و سیاست‌های ما"، زود هنگام است و به احتمال زیاد، بسیاری جاهای آن، بجز بخش آخر که سیاست‌های سازمان را مشخص می‌کند، هم در صورت توافق و هم در صورت عدم توافق، اجبارا تغییر خواهد کرد. بطور مثال اینکه "شوربختانه هنوز تاکنون توافق جامعی بين طرفين حاصل نشده"، و یا "هم از اين رو

"هم از اين رو شکست مذاکرات برای کشور ما فاجعه بار خواهد بود و..." در صورت توافق، موضوعیت خود را از دست خواهند داد. و یا اینکه "اگر خامنه ای بخواهد برمواضع تا کنونی خود بايستد و سرسختی نشان دهد..." در هر صورت، چه توافق حاصل بشود یا نشود، موضوعیتی نخواهد داشت.

2- بخش دوم: "دولت روحانی و سیاست ما"
در ابتدای این بخش آمده است: "حسن روحانی با وعده تغيير وضعيت فاجعه بار کشور، رای اکثريت شرکت کنندگان در انتخابات را کسب کرد و با پيروزی در انتخابات..."
کدام انتخابات؟ آیا واقعا آنچه را که تاکنون در ایران جاری بوده است، می‌توان "انتخابات" نامید؟ به نظر من بهتر است صفات اصلی آن، یعنی "فرمایشی و مهندسی شده" بودن آن، به نحوی به همراه کلمه "انتخابات" بیاید. مگر اینکه سازمان اکثریت معتقد باشد که واقعا انتخابات است که در ایران جاری است.

3- بخش سوم: "ولی فقيه، نظامی ـ امنيتی ها و راست افراطی"
برخلاف سازمان اکثریت، به نظر من تنها "ساختار سياسی مبتنی بر ولایت‌فقیه و نهادهای وابسته به آن مانع جدی در راه استقرار مردم‌سالاری و پیشرفت کشور" نیستند بلکه کل ساختار و نظام جمهوری اسلامی مانع جدی در راه استقرار مردم‌سالاری و پیشرفت کشور است.
به این معنی که اگر فردا شرایطی پیش بیاید که نهاد ولایت فقیه و نهادهای وابسته به آن هم از ساختار جمهوری اسلامی حذف شوند، (که در این صورت، جمهوری اسلامی دیگر خصوصیات فعلی را نخواهد داشت) سیستم سیاسی این نظام، بدون این نهادها نیز، مانع جدی در مقابل مردم‌سالای خواهد بود، زیرا در این صورت نیز نهاد دین و دولت وابسته به هم هستند و قانون اساسی کشور بر اساس دین و قرآن است.
بر این اساس، به نظر من زمانی سیاست سازمان اکثریت درست خواهد بود که کل نظام را هدف قرار دهد و نه فقط نهادهایی از آن را. از نگاه من در این سیاست، می توان - و درست است - که نهادهای ولایت فقیه و نهادهای مستقیما وابسته به آن و نیز شورای نگهبان، مجلس خبرگان و... را در اولویت قرار داد.
4- بخش ششم: "انتخابات مجلس"
به نظر من درست این است که هر چیزی را با نام واقعی آن بنامیم. نام این نهاد، نه "مجلس" و نه "مجلس شورا" است بلکه مشخصا "مجلس شورای اسلامی" است.

5- بخش نهم: "مطالبات و سیاست‌ها"
تا آنجایی که من اطلاع دارم سازمان اکثریت مخالف حکم اعدام است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم برای صراحت دادن به سیاست سازمان، جمله‌ی "ما ضمن دفاع از لغو اعدام، از "کمپين لغو گام به گام اعدام" حمايت می کنيم." به این صورت نوشته شود: "ما مخالف حکم اعدام هستیم و در این راستا از "کمپين لغو گام به گام اعدام" حمايت می کنيم."

ادامه دارد