Skip to main content

مات بسياري را براي رضا خان يا

مات بسياري را براي رضا خان يا
Anonymous

مات بسياري را براي رضا خان يا بقول بعضي رضا شاه کبير ميشمارند. اکثريت اين خدمات در سايه مدرنيزاسيون در تمامی کشورهای جهان در دهه سي و چهل قرن بيستم بود که به اسم رضا قالب کردند.

خدمات بسياري را براي رضا خان يا بقول بعضي رضا شاه کبير ميشمارند. اکثريت اين خدمات در سايه مدرنيزاسيون در تمامی کشورهای جهان در دهه سي و چهل قرن بيستم بود که به اسم رضا قالب کردند.

1) صدور شناسنامه در ايران: اولين شناسنامه در ايران در سال 1297 صادر شده اصت در صورتيکه کودتاي رضا پالاني در سال 1299 يعني دو سال بعد از رخ داد. پس صدور شناسنامه در دوره قاجار شروع شد.
2) ساخت راه آهن سراسري: اولين راه آهن ايران يازده سال قبل از کودتاي رضا کشيده شده بود و راه آهن سراسري که در دوره او کشيده شد بغير از طهران از هيچيک از شهرهاي بزرگ واقع در مسير عبور نکرد و تنها کاربرد واقعي و اصليش نقل و انتقال نظاميان و تجهيزات نظامي بود.
3) برقراري امنيت در کشور: شروع سلطنت رضا خان مقارن با اتمام جنگ جهاني اول بود و امنيت حاصله از آن بود که به غلط به رضا خان ربط داده ميشود. با شروع جنگ جهاني دوم، امنيت رضاخاني هم بر باد رفت. ارتش رضا خان کوچکترین مقاومتی در مقابل هجوم متفقین به ایران نکرد و سریعا تسلیم شد. تنها رشادتی که نیروی نظامی رضاخان از خود نشان داد، کوبیدن باتوم بر فرق زنان محجه در کوچه و بازار بود.
4) زنان در دوره قاجار با هيچ محدوديتي از سوي حکومت مواجه نبودند. انجمن نسوان نيز در دوره قاجاريه تاسيس شده بود. رضا پالاني با کشف حجاب اجباري عمومی در واقع مشکل حجاب را در جامعه پدید آورد.
5) تاسیس دانشگاه تهران: دانشگاه تهران از ترکیب موسسات آموزش تاسیس شده در دوره قاجاریه مثل دارالفنون ایجاد گردید. دانشگاه کابل دو سال قبل از دانشگاه تهران و دانشگاه استانبول سی و چهار سال پیشتر تاسیس شده بودند!
6) تاسیس رادیو: در دوره رضاپالانی برای استفاده از رادیو نیاز به اخذ مجوز بود! اولین رادیو افغانستان بیست سال و رادیو ترکیه 13 سال قبلتر از رادیو ایران به پخش برنامه می پرداختند.
7) تاسیس بانک کشاورزی! این که دیگر خودش جوک است و نیازی به توضیح بیشتر نیست. در بیست سال حاکمیت رضا خان چند بانک جدید تاسیس شدند. همانطور که ده ها بانک جدید در دوره جمهوری اسلامی تاسیس شدند.