Skip to main content

آقای آ.ائلیار گرامی، از آنجا

آقای آ.ائلیار گرامی، از آنجا
کاوه جویا

آقای آ.ائلیار گرامی، از آنجا که در کامنت خود به نقش من در انتشار نوشتار بالا اشاره کرده اید پاسخ می گویم: ا ـ نوشتار بالا یک کار پژوهشی مستند از دانشمندی برجسته است که دیدگاهی را درباره ی تاریخ زبان بخشی از ایرانیان بیان می دارد. دیدگاه های مخالف نیز امکان نشر دارند. بنابر این جای پرسش است که انتشار یک دیدگاه علمی چرا موجب آزردگی شما شده است و مرا بی دلیل متهم کرده اید که " از اصل حفظ «آبروی علم و تحقیق» اطلاعی ندارد و یا آنرا قربانی دید سیاسی خود و دیگری میکند". لازمه ی برخورد آزاد اندیشه ها این است که طاقت شنیدن دیدگاه مخالف را داشته باشیم و بجای حمله به شخص نویسنده یا انتشار دهنده، درصدد نقد دیدگاه آنها برآییم. 2 ـ در کامنت شما اثری از نقد محتوای نوشتار دیده نمی شود و شوربختانه بحث تاریخی و ادبی را به به بحث قومی و نژادی تنزل داده اید. 3 ـ بخش عمده ی کامنت شما به حمله و خرده گیری

از شخصیت و دیدگاه های احمد کسروی اختصاص یافته، حال آنکه نویسنده ی نوشتار بالا احمد کسروی نیست، بلکه محمد امین ریاحی خویی می باشد. 4 ـ آنچه در سنجش آرای احمد کسروی بیان داشته اید، نادرست است. زیرا در نقل گفته هایی که به کسروی نسبت داده اید، تقدم و تأخر گفته ها را وارونه کرده اید. سال 1922 میلادی برابر 1302 خورشیدی است، حال آنکه روزنامه ی پرچم میان سالهای 1320 تا 1323 منتشر شده است. پس اینکه نوشته اید: " و بعد ها در اللغه الترکیه فی ایران، به قلم احمد کسروی و در مجله العرفان سوریه، جلد ۸، شماره ۲، نوامبر ۱۹۲۲و به زبان عربی چاپ گردیده ..."
نادرست است. تاریخ نقل قول از مجله العرفان پیش از نقل قول از روزنامه ی پرچم است که شما وارونه جلوه داده اید. 5 ـ نوشتار بالا درباره ی نژاد و ریشه ی قومی سخنی ندارد و تنها به تاریخ یک زبان پرداخته است و بنابر این توضیحات شما در این باره با نوشتار بالا پیوندی ندارد. 6 ـ شرح تاریخ یک زبان اثری بر حقوق زبانی و فرهنگی مردم ندارد. حق کاربرد یک زبان، نیازی به اثبات پیشینه ی تاریخی ندارد، بلکه حقی است آشکار که هرزمان از سوی مردم قابل مطالبه است. از این رو طرح فرضیه ی "دید سیاسی" از سوی شما، اگر به این گمان باشد که نشر چنین نوشتار هایی قصد انکار حق از مردمی را پی می گیرد، بجا نیست.