Skip to main content

وقتی صحبت از حقوق فرهنگی و

وقتی صحبت از حقوق فرهنگی و
Anonymous

وقتی صحبت از حقوق فرهنگی و زبانی آزربایجانی ها میشود پان ایرانیستها فورا به تز پوسیده کسروی متوسل میشوند و میگویند که زبان قدیم مردم آزربایجان گویا زبانی بنام آزری بوده و با این شیوه اصل مطلب را در هیاهوی دروغین کمرنگ میکنند.هرچند کسروی بر اساس تمایلات سیاسی و سرسپردگی به سیستم حکومتی رضاخان این تز غیرعلمی را مطرح کرد اما از طرف محققین منصف دلایل واهی بودن آن ارایه گردید خود کسروی هم بعدها راه انصاف پیش گرفت و در مقاله " اللغت الترکیه فی ایران " منتشر شده به سال 1922 در نشریه العرفان سوریه ، از نظریه زبان موهوم آزری دست کشید و به برتری زبان ترکی بر فارسی و نیز جمعیت غالب ترکهای ایران اعتراف نمود. اما با همه این احوال پان ایرانیستها این نظریه مردود را مستمسک قرار داده و به ناحق بر طبل انکار حقوق زبانی آزربایجانیها میکوبند و همچنان در حال و هوای صد سال گذشته سیر میکنند.


سوال اینجاست که هدف اینان از دستاویز قرار دادن این نظریه چیست؟ آیا می خواهند آزربایجانیها از زبان مادری ترکی دست کشیده و به زبان موهوم آزری برگردند؟
خوب اگر این کار خوب است چرا از خودشان شروع نمیکنند؟ زبان قدیم فارس زبانهای امروزی پهلوی بوده و حتی تا قرن هفت و هشت هجری در بین مردم فارس رایج بوده است و کاملا از بین نرفته بود برخی از اشعار حافظ و سعدی در مثلثات، بهترین مدرک است.این آقایان پان ایرانیست اول از خودشان شروع کنند بعد ما هم از آنها الگو گرفته و به زبان موهوم آزری برخاهیم گشت.