Skip to main content

در میان دهات و شهرهای 30

در میان دهات و شهرهای 30
Anonymous

در میان دهات و شهرهای 30.0000000 آذربایجانی دو تا کوره ده پیدا کر دند که شبیه به گویش های تاتی حرف میزنند و هورا کشیدند, آهای بیائید: زبان قدیم آذربایجانی(آذری) را کشف کردیم. این زبان قدیم آذری بود که بعد از حمله ترکان , ترکیزه شده است.هر چه زبان شناس بوده دعوت کردند که در صورت امکان این کشف بزرگ را علمی هم بکنند که کسروی یکی ازاین تیپ انسان ها بوده است. والتر برونو هننینگ( 1908-1968 Walter Bruno Hennin) زبان شناس معروف آلمانی که در باره زبان و لحجه های رایج در ایران مطالعات علمی عمیقی داشته و خودش هم در سال 1952 به دعوت دولت به ایران سفر کرده و در میان مردم مناظق طالش و تاکستان و آذربایجان هم بوده است

در مقاله معروف خود (زبان قدیم آذربایجانی ), منتشره سال 1955,می نویسد: ««علاوه براین در اوائل قرن نوزدهم از رئیس مسیونری کلیسائی آمریکا در تبریز (S.G.Wilson) چنین گذارش شده است:" 200 سال با دستور نادر شاه اهالی هرزن از منطقه طالش به این جا کوچ داده شده اند". طبیعی است که یکی به این نوع گزارش با دید تردید نگاه کند , ولی ما با در نظر گرفتن شباهت لحجه ای , آنرا قبول داریم»». در همین صفحه آقای هننیگ می نویسد: به همین ترتیب ما با نوشته های قای کسروی که چیزهای فانع کننده ای درتویش نیست, راضی نیستیم. آقای هننیگ مقاله اش را با این جملات پایان میدهد:
درست است که لحجه های زبانی , هرزن, تالشی و خلخالی و تاکستانی در آذربایجان هنوز هستند , آیا این ها زبان قدیمی آذربایجانیها بوده اند, ما نمیدانیم.