Skip to main content

آقای اقبالی گرامی و دوستان

آقای اقبالی گرامی و دوستان
رضا حسین بر

آقای اقبالی گرامی و دوستان دیگر
‫ویدیویی که تماشا کردید بخش اول از یک برنامه یک ساعته هست. در این بخش من توضیح دادهام که آنچه در اینجا بیان میگردد نظرات شخصی من نیست، بلکه مطالبی است که در اتاق های فکر، جلسات و کنفرانس ها مطرح شده است. در بخش دوم، نظرات من طرح شده که روز سه شنبه در ایران گلوبال منتشر میشود.

شما و دوستان دیگر نباید از یک بلوچ، از یک سنی و از یک شخص که خود را میراثدار تمدن و فرهنگ ایران میداند، انتظار داشته باشید که مثل شما فکر کند و یا مثل یک شیعه فکر کند و یا فرهنگ مسلط شیعگری را که بطور ناخود آگاه در بسیاری جا خوش کرده قبول کند. فرهبگ مسلط کنونی شیعه فرهنگ ایران نیست گر چه عده زیادی کوشش میکنند آنرا بعنوان فرهنگ ایران جا بیندازند.

در مورد نظرات آقای اقبالی
‫۱. من در مورد ۱ نظرات وی عقیده خود را بیان کردهام.
‫۲. ‫جواب این سوال نه هست. ولی در یک بحث که مربوط به ترکیه نیست، طرح این موضوع بجا نیست. کردها در هر جا که باشند طبق منشور های سازمان ملل حقوقی دارند که باید به انها داده شود.
‫۳. ‫شاه در عمان دخالت نظامی کرد و به آنجا لشکر کشید. بعدا هم ژاندارم خلیج فارس شد. در همان زمان، در یک سفر به هند، پیشنهاد داد که اتحادیه کشور های حوزه اقیانوس هند تشکیل گردد که از سوی رسانه های غرب متهم به عقده خود بزرگی گردید.
‫۴. ‫من هنوز هم معتقدم که جهان اسلام هر گونه نظام سیاسی که داشته باشد، در شرایط خاصی احتیاج به رهبری پیدا میکند. علت تلاش های جمهوری اسلامی نیز همین است که خلا رهبری را پر بکند ولی چون شیعه هست مورقبل فقط ۲ کشور از ۵۵ مملکت اسلامی است.
‫من خوشبختانه فرهنگ دنباله روی ندارم و در سنی گری هم بر خلاف شیع گری مرجعیت و تقلید وجود ندارد. من یک فعال سکولار دمکراسی هستم ولی دنیای اسلام معیار های دیگری دارد. اگر توجه بکنید اتحادیه مسیحی اروپا ، ترکیه را در اتحاد خود وارد نمی کند.

‫ ۵. ‫من در آن ویدیو توضیح دادم که آنچه در آن بیان میگردد، عقاید یا نظرات من نیست، بلکه نظراتی است که در جاهای مختلف مطرح میگردد. اکنون هم تاکید میکنم که آنچه بیان شد ، نظرات دیگران است. قطعا قبلا شما نیز این گونه حرف ها را شنیده آید.
‫در مورد چین باید گفت که این مملکت سابقه امپریالیستی و جهانگشایی مثل ایرانی ها، ترک ها و عربها ندارد. اما اکنون این خطر همه جا و مخصوصا توسط ممالک همسایه حس میگردد.

۶. ‫همه کار های بزرگ و کوچک اول بصورت فکر بیان میگردد. اتاق های فکر برای تجزیه و تحلیل مسایل و ارایه فکر و نقشه تشکیل شده است. حاصل این فکر های عمل شده و همیشه برای همه مثبت نیست. ولی دنیای آزاد محل طرح افکار متفاوت است. بعضی ها عملی میگردد و بعضی ها نه.
۷. ‫هماکنون بسیاری از ایرانیان از سیاست های امپریالیستی رژیم طرفداری میکنند. تاریخ ایران و حکومتهای ایرانی سرتا سر حمله به ممالک همسایه است. از تاریخ پیش از اسلام تا کنون. آیا شاهان صفوی به به آسیای میانه لشکر نکشیدند؟ آیا نادرشاه هند را تصرف نکرد؟ آیا آقا محمد خان قاجار گرجستان و ارمنستان را بخاک و خون نکشید؟
‫تاریخ اثبات میکند که یک روحیه امپریالیستی در اکثر سلسله های ایرانی وجود داشته که باعث جنگ با ممالک دیگر شده است.