Skip to main content

جناب نگرش، متشکرم. این آقایان

جناب نگرش، متشکرم. این آقایان
Anonymous

جناب نگرش، متشکرم. این آقایان برای دفاع از زبان مادری شان نیازی به جعل نوشته های دیگران ندارند. هنینگ در همان مقاله می‌نویسد:

جناب نگرش، متشکرم. این آقایان برای دفاع از زبان مادری شان نیازی به جعل نوشته های دیگران ندارند. هنینگ در همان مقاله می‌نویسد: همۀ این زبان‌ها که می‌توان گفت از چهارسو آذربایجان را احاطه کرده‌اند، به گروه زبان‌های ایرانیِ شمال غربی تعلق دارند و به احتمال زیاد این حکم دربارۀ زبان گمشدۀ آذربایجان نیز صدق می‌کرده است.
All these languages, which may be said to surround Azerbaijan, belong solidly to the north-western group of Iranian, and that was probably true also of the lost Azerbaijanian tongue.
هنینگ سپس از تحولات آوایی زبان قدیم آذربایجان سخن می‌گوید و می‌نویسد: اولین معیار تشخیصی که باید به کار بست عبارت است از چند تحول آوایی که می‌توان گمان برد که ویژگی‌های بارز زبان دیرین آذربایجان محسوب می‌شده‌اند و مهم‌ترین آن‌ها همان تحول fr ایرانی به hr و تبدیل d در میان دو مصوت به r بوده است. لغات دخیلِ ایرانی در زبان ارمنی، که از ایالت مجاور آن سرزمین، یعنی از آذربایجان، بدان زبان وارد شده‌اند، وجود چنین تحولاتِ آوایی را ثابت می‌کنند.
چنان که ملاحظه می‌کنید، هنینگ درست عکس آن چیزی را گفته که این آقایان به او نسبت می‌دهند.