Skip to main content

در این مطلب ، اسکویی گرامی

در این مطلب ، اسکویی گرامی
آ. ائلیار

در این مطلب ، اسکویی گرامی بخشی از ابعاد حرکت آذربایجان را برای حفظ هویت خود- که با سیاست « زبان واحد-قدرت واحد» فارسی طی 80 سال توسط پهلویها و حکومت کنونی - بهمراه ناسیونالیستهای فارسی زبان - به نابودی سوق داده شده نشان میدهد. از این نمونه ها می توان دریافت که در همه ی شهرهای آذربایجان چنین وصعیتی وجود دارد. در حقیقت توفان در آذربایجان گاهی زیر پست شب جریان دارد و گاهی آشکارا می غرد.

آن وقت بعضی آدمها و جریانها به جای جواب درست به حل مشکل به «حضرات کسروی چی ها» پناه می برند و به این امامزاده
دعای معجزه میکنند.که بله شما آذربایجانیها ترک نیستید و فارسهای آذری هستید. و از خاطره نویسان عهد بوق نقل قول میاورند که خودتان را نمی شناسید- و این ما و کسروی و پیروان او هستیم که جیک-و-بوک شما را بهتر از خودتان بلدیم. و صاحب علم غیبیم. و از «آینده و گذشته ی »یتان باخبریم.

اینان از انقلاب بهمن چیزی نیاموخته اند. درک نکرده اند خشم مردم آذربایجان در بهمن -یک علت اش همین «آذری» بازیهای ناسیونالیست ها بود. و اکنون در این مطلب - در حکومت اسلامی - باز دیده میشود. و در پاسخ اینان است که فریاد میزنند «هارای-هارای من ترکم». از 80 سال نفی هویت اکثریت مردم ایران چیزی نیاموخته اند. خیال میکنند حقیقت آن است که اینان میگویند و دیگران سخن کذب دارند.

کسروی بچه آذربایجان است. خیال میکنید ما نقاط منفی و مثبت ، خطاها و کجرویهای بچه ی خود را نمی شناسیم و حقیقت او تنها آن است که پیش شماست؟
شما که خود نمیدانید منشاء تان کجاست ، آنوقت برای ما کیستی و چیستی تعیین میکنید؟! والله این دیگر خیلی روی میخواهد!
یک آخوند فرستاده ایم برایتان «زبان پاک» بنویسد، قصه ی مشروطیت بگوید، «باهماد» درست کند و برایتان کتاب آسمانی «ورجاوند بنیاد» بیاورد؛ از نادانیها و گمراهی هایتان بکاهد، حالا برای ما اصل و نسب تعیین میکنید؟ که بهتر بچاپید و بدتر نابودمان کنید؟ شماها اگر جربزه داشتید دیگر کسروی را میخواستید چکار. میتوانستید خود حرفتان را بزنید. بهتر است نخست بروید اصل و نسب خود را معین کنید بعد به دیگران بپردازید. آنچه کسروی گفته به خودمان مربوط است،ربطی به شما ندارد. اگر قدرت تفکر دارید اندیشه ی تازه ای از خودتان ارائه بدهید. وگرنه ما کجرویهای بچه ی خود را بهتر از هر کسی میشناسیم.

ما را با حکومتها و تاریک فکرانی که با شوونیسم بازیهایشان حقوق فرهنگی-سیاسی-اقتصادیمان را نقض کرده اند هیجگونه رابطه ای نیست.مگر اینکه طومار «غلط کردند به آذربایجان حمله نمودند و پیمان شکستند» امضاء کنند و حقوق سه گانه یمان را تمام و کمال به رسمیت بشناسند؛ آنوقت میتوان مسئله یتان را بازاندیشی نمود.

افسانه و چاخانهایی که حکومتها و تاریک فکران وابسته یشان تحت عنوان تاریخ درست کرده اند و با زوربخورد تحت ستمان داده اند به کل شایسته ی سطل زباله اند.
بروید نخست تاریخ خودتان را پیدا کنید بعد به فکر تاریخ و زبان دیگران باشید.