Skip to main content

کیانوش عزیز حدس شما درست نیست

کیانوش عزیز حدس شما درست نیست
اژدر بهنام

کیانوش عزیز حدس شما درست نیست!
منظور من به هیچوجه یک مدیریت "پراودایی" و تک خطی و سانسور نیست. امیدوارم که بار دیگر پرچم آزادی بی حد و حصر بیان، و شمشیر مخالفتِ اژدر بهنام با آزادی بیان بیرون کشیده نشود و بتوانیم بحثی منطقی را پیش ببریم.
بگذراید منظورم را تشریح کنم و از پیش پوزش می‌خواهم اگر طولانی بشود. می‌دانم مطالب طولانی را نمی‌خوانی ولی امیدوارم وقت بگذاری و این درد دل مرا بخوانی!
در ایران‌گلوبال بحث ملی-قومی(یا هر نامی که به آن بدهیم) آزاد است و این سایت تنها سایت آزاد در این رابطه است که من می‌شناسم. این خیلی خوب و مثبت است. ولی!!!
هدف از آزاد گذاشتن این بحثها چیست؟ ایجاد نفاق و دشمنی یا ارائه نقطه نظرات هموطنان در این مورد؟ سایت اعلام می‌کند که هدفش ایجاد دوستی است اما آنچه ما در صحنه امروز ایران‌گلوبال مشاهده می‌کنیم، نه دوستی بلکه نفاق و دشمنی و کینه است. بنابراین می‌توانیم

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که اشکالی در کار است.
به نظر من یکی از اساسی‌ترین اشکالات، عدم پایبندی به ضوابط خود سایت است. اگر شما به نادرستی این ضوابط رسیده‌اید، باید آنها را تغییر داد و اگر درستی آنها را می‌پذیرید، موظفید که آنها را اجرا کنید. ولی این کار را انجام نمی‌دهید.
بطور مثال صریحا اعلام شده است: "4- نوشته می باید بدور از جوسازی، کلمات نا مناسب، توهین آمیز و یا اتهام زنی باشد." http://iranglobal.info/node/6631
و همچنین در صفحه "درباره ما" صراحتا آمده است: "سایت مخالف هزگونه نژادپرستی و راسیزم و اختلافات و جنگهای قومی-ملی است. مطالبی که مبلغ نژادپرستی و فاشیزم، ایجاد کینه و دشمنی در میان اقوام و ملیتها و مردمان ساکن ایران باشند، منتشر نخواهند شد ولی بحثهای نظری و تئوریک درباره این مقولات امکان انتشار در سایت را دارند."
خیلی خوب می‌دانیم که مطالب نژادپرستانه و... زیادی در سایت منتشر شده‌اند که هیچگونه بحث نظری نیستند.
در همین مباحث ملی-قومی، می‌توان مطالب زیادی پیدا کرد(هم در مقالات و هم در کامنتها) که این ضوابط را زیر پا گذاشته‌اند و شما تنها زمانی عکس‌العمل نشان داده‌اید که به آنها اعتراض شده باشد. من این بحث را نمی‌کنم که شما در موارد گوناگون، چه عکس‌العملی نشان داده‌اید. برای طولانی نشدن مطلب، از ذکر مثالهای متعدد خودداری می‌کنم.
سایت اعلام کرده است: "6- درج مقالات قدیمی ممنوع است مگر با ویرایش جدید و یا با توافق قبلی."
در هفته‌های اخیر شاهد انتشار چند مقاله قدیمی بوده‌ایم؟ آیا انتشار آنها با توافق شما صورت گرفته‌اند؟ چرا و به چه دلیل و مناسبتی؟ و اگر با توافق شما نبوده‌اند، چرا جلو انتشار آنها را نگرفته‌اید؟ آیا اگر این مقالات را یک کاربر معمولی برای شما می‌فرستاد و یا یک کاربر معمولی کددار آن را در سایت منتشر می‌کرد، همین عکس‌العمل را نشان می‌دادید؟ آیا این واقعیت ندارد که در این سایت همه با هم برابرند و برخی برابرترند؟
انتشار مقالات قدیمی، جنگی در سایت راه انداخت. واکنش نسبت به آن را نه تنها در کامنتها بلکه حتی در انتشار مقالات قدیمی به منظور مقابله با آن می‌توان دید. خوشبختانه این جنگ انتشار مقالات قدیمی، با خواهش من، از سوی یک طرف دعوا متوقف شد.
وضعیت کامنتها هم که اسفبار است. من دلیل آن را ضوابط و برخوردها و معیارهای دوگانه و همچنین دخالت‌های عجولانه و بیمورد شما و بستن دست مسؤل کامنتها می‌دانم. در این باره توضیح خواهم داد.
*****
کیانوش عزیز، شما دچار تناقض عجیبی هستید.
من بارها گفته و نوشته‌ام که وقتی مقاله‌ای در رابطه‌ای مشخص نوشته می‌شود، کامنتهایی که ربطی به موضوع ندارند، نباید در زیر آن مقالات درج شوند. مقاله‌ای که درباره ریاضیات نوشته شده، درج کامنت مربوط به فوتبال، توهین به نویسنده است! هر بار در مقابل این نظر من، چماق مخالفت با آزادی بیان بر سر من گوبیده شده است. حالا هم شما همین کار را می‌کنید!
منظور من از مدراتوری، همان مدیریت است. همان چیزی که در ایران‌گلوبال وجود ندارد.
صحنه کامنتهای ایران‌گلوبال(و اخیرا مقالات آن)، میدان جنگی بیرحمانه است. همینها اگر در جامعه ایران به هم برسند، تفنگ به دست می‌گیرند. ما در این سایت، بذر نفرت کاشته‌ایم نه بذر دوستی!
ادامه در کامنت بعدی...