Skip to main content

پدر تاریخ (هرودوت) تنها جند

پدر تاریخ (هرودوت) تنها جند
Anonymous

پدر تاریخ (هرودوت) تنها جند دهه بعداز کورش می زیست و در کتاب تاریخ خود از جنگ طلبی و قساوت کورش کم ننوشته اماآنچه که با قرائت رسمی ایرانی همخوانی نداشت از فیلتر تاریخ جعلی در ایران عبور نکرده است. در قسمت 205 جلد چهارم کورش به طمع سرزمین ماساژتها (ترکها) که در کرانه های ارس می زیستند پیشنهاد ازدواج به تومریس (تبریز) ملکه ماساژتها داد ولیکن تومریس با اگاهی از نیات شاه فارس آنرا رد کرد. کورش بالاجبار با لشکر کشی به کناره های ارس(Araxes) به جنگ ماساژتها رفت. ( بخش 206 جلد چهارم) تومریز به شاه فارس بیشنهاد میکند که دست از ماجراجوئی با عواقب نا معلوم برداشته, صلح جوئی پیشه کرده و حق حاکمیت هر ملتی بر سرزمین خویش را بپذیرد. ( بخش 211 جلد 4)ماساژتها به سرکردگی اسگارگاپیسس پسر تومریز بر فارسها تاختند و آنهارا تارومار کردند و سیس جشن گرفته طعام خوردند و شراب نوشیدند. زمانیکه مست بودند و

در خواب کورش و سربازانش به آنها هجوم برده وهمه را در خواب قتل عام کردند و چند نفری از جمله پسر ملکه را اسیر کردند. ( بخش 212 جلد چهارم) زمانیکه ملکه از ماجرای کشتار بیرحمانه واقف شد پیغامی بدین مضمون برای کورش فرستاد: ای کورش خونخوار! تصور نکن که با این کشتار ما مرعوب خواهیم شد. تو فرزند مرا در یک شبیخون, ناجوانمردانه اسیر کردی نه در یک نبرد مردانه رودررو . پسرم را آزاد نما تا بتوانی سالم سرزمین مارا ترک کنی. اما ای وحشی خونخواراگر موافقت نکنی, قسم به خدای ماساژتها, ترا در خونی که خود ریخته ای غرق خواهم کرد! ( بخش 213جلد چهارم) وقتی مستی ناشی از شرب خمراز سر اسگارگاپیسس پرید و به عمق فاجعه پآگاه شد تقاضای باز کردن دستانش را برای لحظه کرده, از فرصت استفاده نمود و خود را کشت. ( بخش 214 جلد چهارم)- از آنجائیکه کورش به تقاضای تومریس وقعی ننهاد با لشکر خود به فارسهای اشغالگر هجوم برد و در جنگی تن به تن آنها را شکست داد. ملکه دستور داد جسد کورش را در میان کشته شدگان بیابند. سر کورش را در مشکی پر از خون انسان غرق کرده وبا این پیغام به فارسستان فرستاد: "من ترا در نبردی جوانمردانه شکست دادم, اما تو مرا با از بین بردن پسرم نابود کردی! در مشک خون غرقت کردم تا شاید از خون سیراب شوی."
جناب صفوی شما این کورش را در نوشتارتان جزو شاهان خوب قلمداد کرده ید!!!! رفتار انسانی بر مبنای حقوق برابر از دستاوردهای قرون اخیر است حتی پانصد سال پیش نیز نمیتوانست وجود خارجی داشته باشد چه برسد به 1400 یا 2500 سال پیش. البته با بخش اعظم سخنانتان موافقم.
کتاب تاریخ هرودوت:
http://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/-484_-430,_Herodotus,_The_History,_EN.pdf

تابلوی مشهور ملکه تومریز اثر Peter Paul Rubens که در سال 1622 خلق شده
http://www.pubhist.com/w5187