Skip to main content

تبریزی گرامی،

تبریزی گرامی،
اژدر بهنام

تبریزی گرامی،
برای اینکه شما و دیگران خوانندگان گرامی در جریان امر قرار بگیرید، تا آنجایی که حافظه‌ام یاری می‌کند، راههایی را که تاکنون برای سر و سامان دادن به کامنتها پیشنهاد شده و در "مدیریت" سابق و "گردانندگان سایت" بعدی بررسی شده‌اند، می‌نویسم.
فکر می‌کنم با این کار می‌توانیم راه حل‌های پیشنهادی و دلایل رد آنها از سوی مدیریت سایت را بدانیم و با در نظر داشتن آنها، احتمالا راه حلی بهتر و مقبول‌تر پیدا و پیشنهاد کنیم و امیدوار باشیم که مدیران سایت، آن را بپذیرند و به آن عمل کنند.
لازم به ذکر است که در رابطه با نقطه محوری، یعنی درک مشترک از توهین و اتهام و مسموم کردن فضا و تبلیغ و شانتاژ و میزان آزادی "نژادپرستان" و حد و حدود آزادی بیان، اتفاق نظر وجود ندارد.
پیشنهادات و دلایل رد آنها:
1- کامنتها در سایت با نام نویسی قبلی ممکن باشد.
دلیل رد: کامنت نویسی برای خوانندگان دیگر محدود

دلیل رد: کامنت نویسی برای خوانندگان دیگر محدود می‌شود و آزادی بیان در مورد آنها رعایت نمی‌شود.
2- کامنتها را به هر دو صورت آزاد کنیم، هم به صورت نام نویسی با این امتیاز که کامنتهایشان مستقیما منتشر شود و در صورت تخلف حسابشان بسته شود، و هم به صورت آزاد(همانگونه که تا کنون بوده).
دلایل رد: این شیوه کار ما را بیشتر می‌کند و در اصل موضوع، یعنی کامنتهای بدون نام نویسی، مشکل همچنان بر سر جای خود باقی است.
3- دو صفحه جداگانه ایجاد کنیم:
الف- یکی همان "صفحه شما" که می‌توان در آن کامنت نوشت و همچنان کامنتهای زیر مقالات به این صفحه بیایند تا مراجعه به کامنتها برای خوانندگان آسان باشد. در ضمن، کامنتهای بی ربط با مقالات که مشکلی "بهداشتی" نداشته باشند، به این صفحه منتقل شوند.
ب- صفحه دیگری(با نامی مناسب دیگری) که کامنتهای جدلی و "کمی غیربهداشتی" به این صفحه بیایند.
دلایل رد: باز هم همان مشکلات را داریم و مساله اصلی حل نمی‌شود. صفحه ب تبدیل به میدان جنگ می‌شود. یعنی ما تنها کاری که کرده‌ایم، جدا کردن میدان جنگ با میدان بحث و تبادل نظر و گفتگوست.
از این پیشنهادات تنها انتقال کامنتهای بی ربط با مقالات به "صفحه شما" پذیرفته شده است. در این مورد هم، در عمل، مشکلات فراوانی پیش آمدند. بطور مثال، کامنتی در زیر مقاله‌ای نوشته می‌شود که در ابتدا خطاب به نویسنده و یا در رابطه با خود مقاله است ولی پس از یک جمله، به صحرای کربلا می‌زند و بی ربط با مقاله است.
4- کامنت نویسی را با صفحه فیسبوک و یا آدرس ایمیل واقعی کامنت نویس مربوط کنیم. به این ترتیب که کامنت نویس باید در فیسبوک و یا آدرس ایمیل خود آنلاین شده باشد تا بتواند کامنت بنویسد.
این پیشنهاد نیز به دلیل محدود کردن آزادی بیان کامنت نویسانی که می‌خواهند ناشناس باقی بمانند، رد شد.
امیدوارم دوستان "گردانندگان سایت" کمک کنند تا اگر پیشنهادات دیگری نیز وجود داشته و من فراموش کرده‌ام و یا اگر پیشنهادات و دلایل رد آنها را نادرست نوشته‌ام، به اطلاع خوانندگان سایت برسد.
توضیح آخر اینکه در تمامی این موارد، من به مخالفت با آزادی بیان و طرفداری از سانسور متهم شده‌ام.