Skip to main content

در این کشاکش ، شاکی اصلی ،

در این کشاکش ، شاکی اصلی ،
Anonymous

در این کشاکش ، شاکی اصلی ، ظاهراَ باید من باشم . متهم هم که معلوم است. با این همه ، من نه تنها شکایتی از کیانوش ندارم ، که سهل است ( این بار ) به قصد دفاع از او قلم به دست گرفته ام. به گمانم، انصاف و مروت ، یکی از ویژگی‌های روشنفکری است.
من آدم سیاسی ( به معنای رایج ) نیستم . چرایش ،بماند. با این همه (برای آن که در جریان رویدادهای سیاسی قرارگیرم ) درحد توان و حوصله ( از جمله ) به سایت های سیاسی شناخته شده سر می زنم.
در اینجا لازم می بینم ، تجربه ام را با دوستان در میان بگذارم .تا ببینیم، وضعیت آزادی بیان و عقیده و به خصوص « پاسخگویی »، دراین سایت ها چگونه است.
از سایت « اخبار روز » شروع می کنم. می دانیم که اخبار روز( ظاهراَ) طیف ِ چپ ِنسبتاَ رادیکال را نمایندگی می کند. ( در درستی این تلقی اصراری ندارم).

اخبار روز، با دست ودل بازی و بی هیچ محدودیتی ، مقالات مربوط به « هویت طلب ها » ها را ، دروسط صفحه نخست خود درج می کند.اما، از درجِ پاسخ به این مقالات ، تن می زند و چنانچه بخواهد ناپرهیزی کند و به نویسنده ی مقاله پاسخ گوید ، تنها به این جمله که « از چاپ مقاله ی شما معذوریم» ، بسنده می کند.
کیفیت بخش اظهار نظر اخبار روز، نسبتاَ بالا است. یعنی ، کامنت ها، بالنسبه معقول و کارشناسانه است. اما، اگر کامنتی، حرفی جدی در نقد ِ انتقادی از « چپ» داشته باشد، آن کامنت ، بی هیچ توضیحی حذف می شود .گذشته از این ، حذف کامنت ( بی هیچ توضیح ) در موارد دیگر هم، سابقه داشته است. سیاست حذف و سانسور، در ربط با مقالات فرستاده شده از سوی دیگر جناح های سیاسی ( به مَثَل ، سلطنت طلب ها و طرفداران نظام پادشاهی ) هم ، بی هیچ توضیحی اعمال می شود.
به نظر من، مدیریت ف . تابان در اخبار روز، مدیریتی شِبهه « استالینی » است. ( امیدوارم ، دوستان این جمله را ، با نقطه چین کردن از محتوا تهی نکنند .)
مدیر مسئول سایت عصر نو، شخص بسیار با حسن نیتی است و همین حسن نیت زیاد، گاه مسئله ساز می شود. به ندرت پیش می آید که مقاله ارسالی به این سایت، حذف شود. اخیراَ شاهد بودم ، مقاله ای که تماماَ سرقت ادبی بود ( و مسئول سایت هم در جریان قرار داشت) در سایت درج شد. حتی ، بعد از اعتراض به مسئول سایت ، این مقاله ( و مقاله های مشابه دیگر از همان نویسنده ) همچنان در سایت باقی ماند.
بخش کامنت ها ، درسایت عصر نو، به ندرت فعال است. در واقع ( به دلیل حسن نیت بیش از حد مسئول سایت) عموماَ، کامنت هایی که نظر مثبت نسبت به مقاله داشته باشند، رخصت درج می یابند و کامنت های انتقادی ( بی هیچ توضیحی ) حذف می شوند .

سایت گویا نیوز ، کمتر سیاست روشنی دارد. گاه ، مقالاتی با کمترین کیفیت نوشتاری ، در سمت چپ سایت ( که برجسته و چشمگیر است ) درج می شوند و مقالاتی با کیفیت بالا، در بخش های مختلف گم و گور می شوند. در این مورد، ظاهراً کسی پاسخگو نیست .
بخش کامنت های گویا نیوز، گرچه سخت فعال و مورد توجه است. اما، مطالب کارشناسانه ، همراه با نوشته های سخیف و گاه به شدت توهین آمیز، در کنار هم درج می شوند. ظاهراَ کنترلی هم در کار نیست. به عنوان نمونه ، کار بری ( با عرض معذرت ) با نام مستعار ِ« ابول کلفت» ! ، در مقام « تاپ کمنتاتور»، غالباَ به مزه پراکنی مشغول است. به رغم اعتراض به این نام، هیچ واکنشی از مسئولین گویا نیوز دیده نشد.
از چند دوست شنیدم، که، بعضی کامنت ها در گویا نیوز، بی هیچ توضیحی حذف می شوند و کسی هم ، در این موارد پاسخگو نیست.
سایت « شهروند » کانادا، در درج مقالات تجزیه طلبانه ، سخت دست و دلباز و فعال است. اما، پاسخ ها را به هیچ وجه درج نمی کند و در این مورد پاسخگوی کسی هم نیست. بخش اظهار نظر شهروند، نسبتاَ فعال است و تا آن جا که بر من معلوم شده است، سانسور و حذفی در کار نیست.
من ، از برخی سایت ها ( از جمله راه کارگر و شهرزاد نیوز) تجربه خوبی ندارم. این دو سایت ، مقالات ایران ستیزانه را، با گشاده دستی در سایت خود منعکس می کنند، اما از درج پاسخ ها ( بی هیچ توضیحی ) تن می زنند. هرچند ، دلیل این سیاست ( به ویژه در سایت شهرزاد نیوز) بر من معلوم است، اما توضیح بیشتر، در این مورد را ضرور نمی بینم.
گرچه در موردسایت های دیگر( از جمله ، انقلاب اسلامی،روز انلاین، ایران امروز و ..) می توان نوشت. اما، گمان می کنم همین چند مورد ،برای مقایسه آن با ایرانگلوبال کافی باشد.
( لطفاً ،ادامه ی این یاد داشت را در کامنت بعدی ببینید.)