Skip to main content

آقای Anonymous! شما نیز

آقای Anonymous! شما نیز
Anonymous

آقای Anonymous! شما نیز همانند آقای سیاوش به توهین روی آوردید ولی برخلاف آقای سیاوش، که اشخاص را مورد هدف قرار می دهد، شما به تحقیر یک ملت و کشور می پردازید. احساسات شما برای من قابل درک است ولی این شیوه را کنار بگذارید. اینکه مسئلۀ رشد دموکراسی در ترکیه را به مهاجرت "قشر پائین جامعه " و "کارگر" تُرک و تأثیر حضور "یک بار درسال" آنان در یک کشور 80 میلیون نفری ربط و نتیجه گیری می کنید خود نشان می دهد که هیچگونه اطلاعی از ترکیه ندارید. اما برای اطلاع شما باید بگویم که طول عمر رشد ایدۀ دموکراسی در ترکیه به بیش از دو قرن می رسد. در نتیجۀ مبارزات روشنفکران عثمانی بود که سلطان عثمانی در سال 1876 مجبور به قبول مشروطیت شد. اما بعد از وقفه ای کوتاه دوباره مشروطیت در سال 1909 برقرار و احزاب ارمنی نیز در مجلس ملی تمثیل شدند.

با تولَد جمهوری ترکیه مسئلۀ دموکراسی دوباره جان گرفت و "آتا تُرک" اولین کسی بود که اقدام به ایجاد اولین حزب سیاسی در ترکیۀ جدید کرد. چند حزبی شدن ترکیه در سالهای بعد از جنگ دوم جهانی شکل جدَی تری بخود گرفته و انتخابات آزاد نیز در اوایل دهۀ 50 بر قرار گردید. بنابراین بر خلاف ادعای شما رشد دمکراسی در ترکیه هیچ ربطی به مهاجرت دهقانان و یا کارگران فقیر به اروپا (که در اواخر دهۀ 60 و 70 شروع شد) نداشته است. ادعای دوم شما در رابطه با ربط دادن فساد مالی در ترکیه به تئوری "اسناد و مدارک قتل عام " نیز نشان می دهد که شما هیچ اطلاعی از کار کرد دموکراسی و یا مسئلۀ آرشیوها ندارید. اینکه اعضای حکومت حزب حاکم آلوده به فساد هستند کاملاً درست است. اما باید بدانید که در یک دموکراسی حکومت منتخب کار ادارۀ مملکت را در دست دارد و حق دخالت در کار نهادهای دیگر دولتی را ندارد هر چند که اردوغان ناخنکهایی بدان می زند. نگه داری آرشیوها نیز مربوط به ارگانی مخصوص است که از دست حکومت و یا دخل و تصرف آن خارج است. در مورد "قتل عام" ادعائی شما نیز باید بگویم که بیشتر آرشیوهای عثمانی بروی همه باز است و محققین دیاسپورای ارمنی و کشورهای اروپا و آمریکا بیشتر آنها را زیر و زبر کرده اند. اما حجم این آرشیوها بسیار بزرگ است. هم اکنون نیز صحبت از باز شدن حتی آرشیوهای نظامی است. در مقابل نه دولت ارمنستان و نه بیشتر پشتیبانان آنان حاضر به باز کردن آرشیوهای معمولی و یا کلاسه شدۀ خود نیستند. علت نیز مشخص است. چون آنها می دانند در عثمانی، قفقاز و ایران چه کرده اند. دولت انگلستان حتی در سالهای اخیر یک حکم 50 سالۀ دیگر برای باز نکردن آرشیوهای خود صادر کرد که توسط آقای دکتر مجد محقق ایرانی اعلام شد. در مورد عضویت ترکیه در اتحادیۀ اروپا نیز باید بگویم که این اتحادیه یک کلوپ مسیحی است و یک کشور مسلمان در آن شانس عضویت ندارد. نژادپرستی در اروپا ریشه دار و یک ارثیۀ فرهنگی- تاریخی است. منافع امروز ترکیه نیز ایجاب می کند که به روسیه و چین نزدیک شود و نه اتحادیۀ اروپا. اتفاقاً یکی از دلایل قبول قعطنامۀ "نسل کشی" در پارلمان اروپا، اظهارات کلیسا و تبلیغات سازمان یافته حول آن نیز نماینگر نگرانی غرب و اخاذی سیاسی است. خرید سیستم دفاعی ترکیه از چین (خارج از سیستم ناتو) وبازنگری سیاست ترکیه در خاورمیانه بشدت آمریکا و اروپا را دست پاچه کرده است. بلوک بندی داخلی و سیاسی نیز نشان می دهد که عوامل داخلی اروپا و آمریکا در ترکیه در حال باخت بازی هستند.
آقای سیاوش: عذرخواهی شما را نیز اگر از صمیم قبل است قبول و شهامت شما را تبریک می گویم. ولی باید اضافه کنم که کشور من ایران است.