Skip to main content

سازمان ملل: ایران از سال ۲۰۰۹

سازمان ملل: ایران از سال ۲۰۰۹
Anonymous

سازمان ملل: ایران از سال ۲۰۰۹ حوثی‌ها را مسلح می‌کند

دبی-العربیه. نت فارسی



گزارشی محرمانه که آن را کارشناسان سازمان ملل متحد تهیه کرده و به شورای امنیت ارائه داده‌اند، تصریح می‌کند که ایران دستکم از سال ۲۰۰۹ به شورشیان حوثی در یمن اسلحه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گزارش نتیجه تحقیقاتی است که پس از توقیف کشتی ایرانی «جهان» توسط نیروهای امنیتی یمنی در سال ۲۰۱۳ آغاز شده بود. این کشتی حامل اسلحه بود.

در این گزارش آمده است: «پیش از این کشتی عملیات مسلح سازی دیگری از سوی ایران در یمن روی داد که به سال ۲۰۰۹ باز می‌گردد.»

این گزارش هفته گذشته به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد و در اختیار کمیته تحریم‌های ایران قرار گرفت. در همین حال سازمان ملل متحد تلاش می‌کند میانجی‌گری میان طرف‌های یمنی را احیا کند.

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند: «تحلیل داده‌ها نشان از ایران دارد که این کشور منبع اسلحه بود و حوثی‌های یمن و شاید گاهی اوقات برخی طرف‌ها در کشورهای دیگر از این اسلحه بهره بردند.»

این گزارش تاکید می‌کند: «حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها به عملیات انتقال اسلحه که دستکم به مدت پنج سال ادامه داشت، ثابت شده است.»

علاوه بر کشتی «جهان»، کارشناسان پنج رویداد را مشخص کرده‌اند که طی آن‌ها کشتی‌های ایرانی اسلحه به یمن منتقل کردند.

در این گزارش آمده است: «آوریل سال ۲۰۰۹ خدمه یک کشتی ایرانی ناشناس اقدام به انتقال صندوق‌های حامل اسلحه به آب‌های بین‌المللی و تحویل آن‌ها به شناورهای یمنی کردند. پس از آن این صندوق‌ها به مزرعه‌ای در یمن منتقل شد تا از سوی حوثی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.»

این گزارش افزوده است: «فوریه ۲۰۱۱ یک کشتی ماهی‌گیری ایرانی توسط مقام‌های یمنی توقیف شد در حالی که حامل ۹۰۰ موشک ضد تانک و ضد هواپیمای ساخت ایران به مقصد حوثی‌ها بود.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۷ با صدور قطعنامه‌ای ایران را از فروش اسلحه منع کرد. این قطعنامه برای همه کشورها الزام آور است. همچنین کمیته‌ای برای تحریم‌ها تحت نظر کارشناسان تشکیل شد تا بر اجرای این تحریم‌ها نظارت کنند.