Skip to main content

ای کاش نویسنده در مورد توران

ای کاش نویسنده در مورد توران
Anonymous

ای کاش نویسنده در مورد توران و تورانیان آگاهی کمی داشت ومجمع لجزایر ترکان را با توران یکی نمی دانست چرا که آنان میپندارند بله علیآباد شهری است و همانند تمام عوام فریبی که میکنند از آب گل آلود ماهی بگیرند . طبق معمول ایران گلوبال هم در خد مت شان است اما صدای ما ایران دوستان آذری را سانسور میکند .حال توران کجاست ؟
توران، یا طوران، ناحیه‌ای که جغرافیانویسان نخستین سده‌های اسلامی آن‌را در شمار نواحی سرزمین سند دانسته‌اند. این ناحیه تقریباً منطبق با خان‌نشین کلات در بلوچستان سابق انگلیس بوده‌است و امروزه مشتمل بر بیشتر اراضی شهرستان کلات در استان بلوچستان پاکستان است. با توجه به اینکه خاستگاه بسیاری از داستانهای اساطیری و حماسه‌های ملی ایران، سیستان، در همسایگی این ناحیه بوده‌است.

امیرحسین خنجی در این باره می‌گوید: "پشتون‌ها که در کابلستان از حد کابل و قندهار تا پشاور و کویتهٔ امروزی جاگیر بوده‌اند و دنباله‌هایشان به شهری می‌رسیده که در منابع عربی با نام «قصدار» ازآن یاد شده (و تلفظ اصلیش گم شده) را ایرانی‌ها «توران» می‌نامیده‌اند؛ و به‌نظر می‌رسد که بخشی از همان آریائی‌های موسوم به «توره‌یا» (توره+ علامت جمع) بوده باشند که در تواریخ داستانی ما ازآنها سخن رفته‌است. بعدها که عربها سیستان تا غزنی را گرفتند و بر سرزمین سِند نیز دست یافتند با تورانی‌های پشتون آشنائی بیشتر یافته اشتباهشان را تصحیح کردند، و مردمی که در منطقهٔ شمال غرب پاکستان امروزی ساکن بودند را به درستی توران نامیدند. در تقسیمات جغرافیائی که عربها از سرزمینهای تحت سلطه‌شان کردند، قصدار مرکز سرزمین توران بود؛ و این همان قصدار است که رابعهٔ قصداری از آن برخاسته‌است."