Skip to main content

آقای همایون، شما نیازی ندارید

آقای همایون، شما نیازی ندارید
یونس شاملی

آقای همایون، شما نیازی ندارید به توجیه اندیشه ایی واپس گرایانه که در پس شاهنامه لانه کرده است بپردازید. پیش از شما و حتی بعد از شما کسانی خواهند بود که حتی با تیترهای دانشگاهی مشغول این کار باشند. فردوسی و شاهنامه دستاویز ایدئولؤژی دولت قومی فارسی در ایران است. شاعر بودن فردوسی در تلاش تبلیغاتی دولتی و غیردولتی اصل قضیه نیست، این عنوان ابزار سرکوب ملیتهای غیرفارس و امحای زبانهای غیرفارسی در ایران است. فردوسی در ایران شعر سیاست استعماریست. و گرنه چرا با وجود دهها شاعر دیگر مجسمه های تراشیده و نتراشیده فردوسی در میادین اصلی شهرهای غیرفارسی علم میشود؟

از سوی دیگر، قرار هم نیست که تنها متخصصین در خصوص شاعران اظهار نظر نمایند. اظهار نظر خود شما درباره فردوسی و شاهنامه هم در همین کامنت مدلول همین دلیلی استکه عنوان کردم. اما نوشته من در نقد فردوسی بردلایل خود من استوارنیست. لطفا

یک بار دیگر نوشته مرا بخوانید.محتوای شعری فردوسی در نوشته من از زبان متخصصین به نقد فردوسی میپردازد. تازه من به این مهم اشاره نکرده ام که بررسی بسیار دقیق کشف بسیار عجیب شاهنامه در سده های اخیر و آنهم نه در سرزمین زادگاه وی بلکه در کشورهای مختلف اروپایی را بایستی از قلم تیزبین ناصر پورپیرار بخوانید و دقیق بدانید که چگونه شاهنامه های مختلف با محتوی بسیار متفاوت در جاهای بسیار نامربوط و آنهم بسیار مشکوک یافت شده است. این گزارش را بخوانید درمیابید که شاهنامه ایی که امروز در دست شماست، کدام شاهنامه با چه محتوایی و حاصل کدام کشف است. این سری بررسی را در میان مقاله طولانی "ایران شناسی بدون دروغ " ناصر پورپیرار میتوانید بخوانید. البته بایستی با تحمل بیشتر به این مطالعه روی بیاورید و گر نه نتیجه مطالعه تان میتواند زیانبار باشد. این بررسی را که بخوانید دیگر داستانهای خیالی را تحویل خوانندگان خود نمیدهید.