Skip to main content

فدرالیسم یوغ دیگری خواهد بود

فدرالیسم یوغ دیگری خواهد بود
Anonymous

فدرالیسم یوغ دیگری خواهد بود بر گردن ملیت‌های غیر فارس ایران، ولی‌ رنگ شده با ظاهری زیبا. فدرالیسم حتی در بهترین حالت ابزار دیگری خواهد بود برای کنترل ملیتهای غیر فارس و ادامه تسلط بر آنها.

فارسی زبان سراسری باقی‌ خواهد ماند و بقیه زبانها عملا غیر مهم و محدود. در این رابطه پروسهٔ اسیمیلاسیون به دلیل نیاز به یادگیری زبان سراسری برای ارتباط گیری و زندگی‌ با و بین دیگر ملیتها بطور اتوماتیک ادامه پیدا خواهد کرد.

برنامه‌های دراز مدت اقتصادی، سیاستهای پولی‌ و خارجی‌ و ....در دست دولت مرکزی خواهد بود و دولتهای محلّی عملا نقشی‌ در این میان بازی نخواهند کرد.

در نتیجه زمانی‌ که ملیتهای غیر فارس میتوانند با به دست آوردن استقلال، خود تنها تصمیم گیرنده سرنوشت خویش باشند و هیچوقت در معرض اسیمیلسیون قرار نگییرند چرا باید به فدرالیسم تن‌ در بدهند.

چرا باید به بیراهه رفت.

چرا باید به بیراهه رفت. چرا زمانی‌ که می‌توان امکان سیاست گذاری و تصمیم‌گیری کامل در مورد سرنوشت خود داشت به برخورداری از بخشی از آن و بطور عقیم در یک سیستم فدرال قانع بود. آن هم سیستم فدرالی که حتی در صورت امکان در ایران، با توجه به ذهنیت بخش عمده قشر روشنفکر فارس، به یک جوک شباهت خواهد داشت تا یک سیستم فدرال.

ایران فدرال در بهترین حالت مشابه عراق فدرال فعلی‌ خواهد بود.