Skip to main content

با سپاس از کاربران کامنت گذار

با سپاس از کاربران کامنت گذار
کاوه جویا

با سپاس از کاربران کامنت گذار، مواردی را که خطاب به من، به عنوان منتشرکننده ی نوشتار بالا، نوشته شده اند پاسخ می گویم: 1 ـ انتشار نوشتاری از یک رسانه، دلیل پیروی از رهیافت آن رسانه نیست. اخبار و دیدگاه ها را از هر رسانه ای، رژیمی یا غیر رژیمی، می توان نقل کرد. هدف آگاهی است. هر روز نوشتارهای فراوانی به نقل از رسانه های رژیم در رسانه های مخالف رژیم بازتاب می یابد. من از اینکه تارنمای "آذری ها"، طبق ادعای یکی از کاربران، وابسته به رژیم جمهوری اسلامی است یا نه خبر ندارم. روشن است که در ایران رسانه ی مستقلی که آشکارا از رژیم انتقاد کند اجازه ی فعالیت ندارد. اما بسیاری از نویسندگان و خبرنگاران همین رسانه های درونمرزی وابسته یا همراه رژیم هم اکنون بخاطر روشنگری های خود در زندان های رژیم به سر می برند، که از جمله بهمن احمدی امویی، احمد زیدآبادی و علیرضا رجایی قابل ذکرند. بنابراین، آنچه که اهمیت

دارد محتوای نوشتار است و اینکه رسانه ی مبدأ چه گرایشی دارد انتشار نوشتار را منتفی نمی سازد. در عمل نیز هر روز رسانه های مخالف رژیم مطالب فراوانی از رسانه های درونمرزی، از جمله رسانه های وابسته به رژیم چون ایرنا، ایسنا، تابناک، جهان نیوز و مانند اینها پخش می کنند که در آگاه سازی خوانندگان بسیار مؤثر است.
2 ـ انتشار نوشتارهایی درباره ی آذربایجان گرامی به هدف روشنگری برخی ابهام ها و منطقی سازی فضای پرتنش گفتگو در این زمینه انجام می گیرد. انتشار یک نوشتار لزوماً به این معنی نیست که انتشار دهنده با همه ی محتوای نوشتار همراه است. بیشتر این نوشتارها به پیشنهاد خوانندگان ایران گلوبال، که آنها را برای منتشر کننده می فرستند، درج می شود. استواری علمی و منطقی معیار مهم گزینش نوشتارهای مزبور است، ضمن آنکه نشر مطالب ایرانگرایانه در برابر مطالب فراوان قوم گرایانه در ایران گلوبال برای ایجاد تعادل و آشنایی با دیدگاه های متفاوت سودمند است.
3 ـ ابراز خشم در برابر انتشار دیدگاهی متفاوت و بکار بردن ادبیات آلوده به دشنام و ریشخند، مانند بکار بردن عبارت "نزول خواران رژیم"، که یکی از کامنت گذاران به کار برده و شوربختانه به همین صورت هم در بالا منتشر شده است، کمکی به گفتگوی منطقی و روشن سازی حقیقت نمی کند. شیوه ی خردمندانه آن است که هرکس دیدگاه خود را بگونه ای مستدل و دور از توهین و تمسخر دیگران بازگوید. داوری نهایی با خوانندگان است.